måndag 29 juli 2013

Frågor om läsning

Johanna K på Bokhora har lagt ut en gammal länk till Mats Strandbergs enkät om läsning. Här kommer mina svar!


1. Vilken bok läste du senast?

Den senaste boken jag läste i är Per Petterssons Jag förbannar tidens flod (2008), men den senaste jag läste ut var Augustenbad en sommar (2011) av Anneli Jordahl. Den gillade jag verkligen – se mina tankar om boken här.


2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Det finns många böcker som väntar på sin tur… Men jag ska nog börja på The Fault in Our Stars (2012) av John Green. Jag är med i en bokcirkel på Studiefrämjandet och den är nästa bok som ska diskuteras där när vi drar igång om ett par veckor. Det ser jag verkligen fram emot!


3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Jag tror faktisk att det är fifty – fifty. Möjligen en liten övervikt för kvinnliga.


4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?

Jag räknar kanske inte direkt, men jag brukar slå igen boken och se hur långt fram bokmärket sitter och hur långt det är kvar. Nog infinner sig en nöjd känsla när jag kommit en bit, men det är inte så att jag ropar hurra direkt. Speciellt om boken är riktigt bra, vill jag ju helst inte att den ska ta slut.


5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Vissa författare läser jag så fort det finns något nytt av, t ex Kerstin Ekman, Carl-Johan Vallgren eller Tracy Chevalier. Annars är det på många olika sätt jag får mina tips. En hel del blir via nätet, från topplistor eller tips om nyutkomna romaner, från bloggar och recensioner. Jag läser också recensioner i dagspressen. Tips från vänner och bekanta blir det också ibland, även om det kanske är vanligare att det är jag som tipsar dem. Bokcirkeln som jag nämnde tidigare gör ju också att jag får tips om böcker, många gånger titlar som jag inte själv hade valt, vilket är jättekul!


6. När blir en bok för lång?

En bok blir för lång när den är obefogat lång, alltså när berättelsen inte kräver att den måste bre ut sig över många sidor. Jag har inget emot att läsa riktigt långa böcker om de är läsvärda, men om det bara maler på utan att det är någon mening med det, blir det jobbigt.


7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Det gör jag! Jag vill alltid helst läsa engelskspråkiga författare på originalspråk.


8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Jag minns att jag för många år sedan försökte övertala alla att läsa Peter Hoegs Fröken Smillas känsla för snö. Andra jag minns är Gabriel Garcia Márquez Hundra år av ensamhet. Men vilken jag senast tyckte alla skulle läsa vet jag inte riktigt… Jag tror faktiskt inte jag brukar försöka övertala folk, även om jag gärna ger tips till dem som vill ha.


9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Om den är RIKTIGT tråkig. Men ärligt talat ska det ganska mycket till för att jag inte ska läsa ut något som jag börjat på. Inte så att jag fortsätter av någon slags princip, men jag tror att jag hyser en förhoppning om att det nog förmodligen blir bättre snart. Och så fortsätter jag lite till. Och lite till… Faktum är att det ofta blir bättre efter hand.


10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Jag tror inte någon är överrepresenterad... Jag försöker läsa i alla genrer - vanliga romaner, nyutkommet, klassiker, deckare, dikter osv. Romance-genren har jag inget alls av.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...