torsdag 1 augusti 2013

Jorden runt med böcker


Lyrans noblesser hittade jag en läsutmaning jag inte kan motstå - en resa jorden runt i böckernas värld. Man väljer ut en eller flera böcker från varje världsdel, läser, tycker till och delar med sig av sina tankar. En slags virtuell bokcirkel med andra ord. En mycket trevlig idé som jag gärna vill dela med mig av här.

Resan har fem etapper, och Lyran har satt ihop en läslista till varje världsdel:



September - Europa 
Andrej Platonov - Lyckliga Moskva (Ryssland)
Silvia Avallone - Stål - (Italien)
Astrid Rosenfeld - Adams arv (Tyskland)
Hilary Mantel - Wolf Hall (England)
Jean-Marie Gustave Le Clézio - Pawana (Frankrike)

Oktober -Afrika
Elieshi Lema - Bränd jord - (Tanzania)
Calixthe Beyala - Ännu talar träden (Kamerun)
Ngũgĩ wa Thiong'o - En blomma av blod (Kenya)
Lina Ben Mhenni - Tunisian girl : en bloggares berättelse om den arabiska våren (Tunisien)
Kopano Matlwa - Coconut (Sydafrika)

November - Asien
Susan Abulhawa - Morgon i Jenin (Palestina)
Zeina Abirached - Svalornas lek: Dö, Resa, Återvända - (Libanon)
Mo Yan - Vitlöksballaderna - (Kina)
Kim Thúy - Mãn (Vietnam)
Atiq Rahimi - Jord och aska (Afghanistan)

December - Oceanien
Thomas Keneally - The Daughters of Mars
Shaun Tan - Ankomsten
Melina Marchetta - Jellicoe Road
Australien berättar : drömtidens framtid : nitton noveller
Katerine Mansfield - Den nya Isabel (Nya Zealand)

Januari - Amerika
Neil Gaiman - Coraline (USA)
F Scott Fitzgerald - Det sällsamma fallet Benjamin Button (USA)
Sylvia Plath - Glaskupan (USA)
Machado de Assis - Vansinnesläkaren (Brasilien)
Jorge Luis Borges - Fiktioner (Argentina)


Några av böckerna har jag redan läst, till exempel Stål av Silvia Avallone, som jag varmt kan rekommendera, medan annat är helt nytt för mig. Det enda jag har bestämt mig för i nuläget är att september-boken får bli Wolf Hall av Hilary Mantel.

Följ med på resan, du också!

2 kommentarer :

  1. Härligt att du är på, jag börjar också med Mantel!

    SvaraRadera
  2. Det ska bli roligt! En superidé - och för fjärde gången, som jag förstår det. Ett lyckat koncept, alltså!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...