fredag 8 november 2013

Bokbloggsjerka - bokrelaterade önskningar

Den här veckans bokbloggsjerka låter oss drömma oss bort. Frågan att besvara lyder såhär:

Vad önskar du dig mest av allt just nu som är relaterat till böckernas värld?

Flera har den här veckan önskat sig mer tid - tid att läsa och tid att blogga. Jag instämmer förstås. Det finns så många bra böcker att läsa och att fundera över!


En annan sak jag gärna skulle önska mig är en hel dag när jag i lugn och ro kunde vandra runt bland olika antikvariat och bokhandlare; bara insupa atmosfären, botanisera bland hyllorna och kanske köpa en bok eller två. Naturligtvis i kombination med en eller två kaffepauser på  något trevligt café.


Den här bilden är hämtad från Akarps antikvariat i Lund.

På det mer materiella planet finns det förstås ganska många böcker jag skulle vilja ha i min bokhylla. Jag skulle inte ha något emot att ha ett inbundet exemplar från alla författare som fått Nobelpriset. Likadant skulle jag gärna se samma sak med Augustprisvinnarna och Bookerprisvinnarna. De finns också äldre bokserier jag skulle vilja äga, till exempel Strindbergs samlade verk och Selma Lagerlöfs samlade verk.

Vad önskar du dig?


33 kommentarer :

  1. Ja en sådan dag hade jag också gärna tagit! Jag är väldigt sugen på att ta en tur till min favorit second hand-affär här i Luleå, där det oftast går att hitta fina böcker billigt.

    SvaraRadera
  2. En hel dag i olika bokhandlar vore ju toppenmysigt! Tänk om det dessutom vore i London eller NY! Inte dumt alls, lyssnar du tomten?

    SvaraRadera
  3. Ja, vandra i böckernas värld låter härligt. Det skulle man göra (och ha tid till).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog ta mig tid till det faktiskt... I nästa vecka kanske? :-)

      Radera
  4. En sån dag hade inte heller jag haft något emot! Skulle bara vilja byta kaffet mot te:-)

    SvaraRadera
  5. Att vandra runt i antikvariat och hos bokhandlare en hel dag vill jag också göra!

    SvaraRadera
  6. Vilken bra idé! En hel dag med antikvariat och bokhandlare skulle inte vara så dumt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt jag ska göra det på riktigt - snart!

      Radera
  7. Den där rundan bland boklådor och antikvariat med paus för fika gillar jag.

    SvaraRadera
  8. Ja tid behöver väl de flesta av oss. Vilken underbar ide att i lugn och ro gå en hel dag i olika bokhandlar samt antikvariat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju mer jag tänker på det, desto mer sugen blir jag!

      Radera
  9. Låter som en lugnare variant av bokmässan, utan det galna. :) Lästid är ovärderligt.

    SvaraRadera
  10. Strosar ofta runt i bibliotek och bokaffärer, rogivande :). Det var längesen jag var på secondhand eller loppisar, där finns så mycket böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så känns det ju som att man fyndar, vilket aldrig är fel!

      Radera
  11. Den där dagen är jag gärna med på :)

    SvaraRadera
  12. Ja vad skoj eller jobba på bibblan en dag. Det hade varit skoj.
    Mia

    SvaraRadera
  13. En lugn bokdag skulle definitivt inte sitta fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det längtar man ofta till, tycker jag!

      Radera
  14. Åh, vad kul det skulle vara att gå och botanisera bland böckerna i olika butiker i lugnan ro :)

    SvaraRadera
  15. Bokhyllor och tid, det vill jag ha!

    SvaraRadera
  16. Det finns verkligen massor med böcker som man vill ha men man ska ju hinna läsa alla oxå :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...