fredag 8 november 2013

Jane Austens Emma - en av de 100 bästa romanerna på engelska

Som ni kanske vet följer jag The Guardians projekt där Robert McCrum varje vecka utser en ny roman på listan som de kallar The 100 best novels.
 
Listan presenteras i kronologisk ordning och när jag för ett tag sedan berättade om urvalet hittills, konstaterade jag att jag mest av allt såg fram emot att det snart var dags för 1800-talet. Det känns som en självklarhet att Jane Austen ska vara med på listan, men eftersom reglerna säger att det bara får finnas med en roman från varje författare, har jag förstås undrat vilken av hennes romaner som skulle dra det längsta strået.
 
Och nu vet jag! McCrum valde Jane Austens Emma som en av de hundra bästa engelska romanerna. Säkert hade en och annan hoppats på Pride and Prejudice istället, men jag tycker att McCrums val känns väl genomtänkt. Läs mer om boken och om hur han resonerade här.

Vilken av Austens romaner skulle du ha valt?
 
 
 

2 kommentarer :

  1. Jag är väldigt svag för Persuasion, även om jag verkligen gillade Emma också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Persuasion hade också funkat! Jag tycker nog Emma eller Pride and Prejudice.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...