torsdag 5 december 2013

Pojken från Herculaneum


Pojken från Herculaneum (häftad)Pojken från Herculaneum av Jan Ljusterdal är historisk äventyrsroman. Det är inte en genre jag läser speciellt ofta, men jag måste säga att jag har njutit av läsningen, som får mig att tänka på till exempel Frans G Bengtssons Röde orm.
 
Svearna Amund och Björn är kusiner från Håge by i nuvarande Uppland. När byn blir attackerad och bränns ner, flyr pojkarna tillsammans med Björns far söderut mot handelsstaden Kivik. Här växer pojkarna upp, nu båda föräldralösa. En dag måste de dock fly igen, när en främling som visar sig ligga bakom anfallet på Håge dyker upp.
 
Det är nu det riktiga äventyret i Ljusterdals bok tar sin början. Amund och Björn ger sig av vidare söderut för att ta värvning i de romerska legionerna och så småningom kommer de att stiga i graderna och bli viktiga kuggar i det väldiga romarrikets armé.
 
Det märks att Ljusterdal har ett starkt historiskt intresse, och han lyckas verkligen överföra sin fascination till sina läsare. Man får bekanta sig med asatron och med völvor, och i romarriket får man uppleva både gladiatorspel och militära slag. Texten är dessutom spännande och har ett starkt driv framåt.
 
Är det något jag skulle önska så är det att kvinnoporträtten hade varit lite mer utvecklade. Amunds kärlek Bilqis känns lite som en schablonbild av en vacker kvinna, även om beskrivningen av henne låter läsaren förstå att här vilar en hemlighet som ska komma att få stor betydelse för den fortsatta berättelsen. Ibland finns det också i texten en del anakronismer, som man hakar upp sig lite på.
 
Men i stort är Pojken från Herculaneum ett riktigt läsäventyr, väl värt att läsa. Spänningen för mig ligger också lite i det faktum att just platsen Herculaneum har en så framträdande roll. Detta är ju, tillsammans med Pompeji, den stad som begravdes under ett fruktansvärt utbrott av vulkanen Vesuvius, år 79 e Kr, alltså under den tid som romanen utspelar sig.
 
Pojken från Herculaneum är tänkt att vara den första delen i en trilogi, och när jag slår igen boken är Amund och Björn på väg mot nya äventyr. Äventyr som jag gärna hade läst mer om!


Titel: Pojken från Herculaneum
Författare: Jan Ljusterdal
Utgivningsår: 2013
Förlag: Recito
Antal sidor: 306

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...