onsdag 19 februari 2014

Bokgeografi Finland


 
Linda på Enligt O har i sin bokgeografi kommit fram till Finland. Jag gillar upplägget att den som vill kan vara med och berätta om författare och böcker från ett visst land, men först var jag ganska osäker på vad jag hade att bidra med om Finland?
 
Förutom ett par givna namn kunde jag till att börja med inte ens komma på speciellt många finskspråkiga författare, och jag har heller aldrig varit i vårt östliga grannland. Men sen slog det mig att jag inte hade tänkt på alla finlandssvenska författare. Då infann sig genast lugnet.
 
 
1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Finland eller är skriven av en författare med anknytning dit.
 
En bok som jag tycker mycket om är Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen. Den handlar om kärleken, äktenskapet och hur det är att leva med en äkta hälft som är alkoholist. Dessutom är språket vackert!
 
Jag tycker också om Monika Fagerholms roman Underbara kvinnor vid vatten, mycket faktiskt på grund av den härliga sextiotalskänslan som infinner sig. Jag har också läst till exempel Den amerikanska flickan av Fagerholm, men tyvärr har aldrig den där första fascinationen riktigt infunnit sig igen.
 
En annan favorit som jag inte läst på massor av år, men som jag minns tydligt från tonåren, är Anna-Leena Härkönens Tjurdödarvapnet. Det var Härkönens debutroman och tydligen var hon bara arton år gammal när boken gavs ut. Tjurdödarvapnet handlar om sextonårige Alpo Korva som blir ivägskickad till landet där han träffar Kerttu som blir hans första kärlek. Förmodligen krävs det ett bibliotek eller antikvariat för att hitta boken, men det kan det vara värt.
 
 
2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Finland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
 
Här måste jag bara nämna Sofi Oksanen, som jag skulle vilja kalla för en riktig litterär superstjärna. Hennes coola look gör att hon blir mer än bara ett författarnamn på en roman - man minns verkligen personen Oksanen också. Jag har faktiskt än så länge bara läst Oksanens roman Utrensning, men den tycker jag å andra sidan är något av det bästa och viktigaste jag läst. Jag skulle gärna läsa flera av Oksanens böcker (se nästa fråga)!
 
En annan stor favorit är den finlandssvenska poeten Edith Södergran. Jag läser gärna hennes dikter, till exempel Dagen svalnar.
 
 

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Finland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag har alltså läst Oksanen, men jag är väldigt nyfiken på hennes andra romaner också. En annan författare jag aldrig läst men vars roman Vådan av att vara Skrake står oläst i min bokhylla, är Kjell Westö. Till sist, hittade jag också Kari Hotakainens Löpgravsvägen i bokhyllan - den minns jag att jag var väldigt sugen på när jag köpte den, men sedan har den av någon anledning blivit stående.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Finland.

Precis som många andra tänker jag först och främst på snygg design i samband med Finland. Jag har till exempel många Mumin-muggar som är sådär alldeles lagom stora att dricka kaffe ur (så fick Tove Janson komma med på ett hörn också). Sedan är jag extremt förtjust i Marimekkos design!



11 kommentarer :

  1. Monika Fagerholm har jag inte hittat fram till, har läst flera böcker och kan inte riktigt uppskatta. Synd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, hennes stil är ganska speciell... Jag har haft svårare för de senare böckerna.

      Radera
  2. Kul, så många du nämner! Jag har precis hämtat Riikka Pelo på biblioteket, bara 522 sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en stunds läsning framför dig! :-) Riikka Pelo är ett helt nytt namn för mig.

      Radera
    2. hon finns inte översatt till svenska :(

      Radera
    3. P.S.
      Anna-Leena Härkönens Häräntappoase har jag läst och den finns hemma :)

      Radera
    4. Spännande att kunna läsa på finska! Jag håller mig nog till svenska och engelska...

      Radera
  3. Har faktiskti också Löpgravsvägen i hyllan och även jag var väldigt sugen på att läsa just då jag köpte den. Varför blir det så ofta så? Har bara läst Den amerikanska flickan av Fagerholm, men gillade bara sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte också bara sådär om Den amerikanska flickan...

      Radera
  4. Jag skrev också lite om Löpgravsvägen, finländsk samhällssatir som jag inte riktigt förstod mig på. Gillar också Marimekko :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle kunna ha hur mycket marimekko som helst hemma! :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...