söndag 2 februari 2014

Målgång efter en lång och härlig resa Jorden runt


Det är förstås den bokliga jorden-runt-resan i regi av Lyrans Noblesser jag syftar på, en resa som jag upplevt som en ren njutning, även om jag inte hunnit läsa riktigt alla de böcker som jag hade hoppats på.

Resan har pågått sedan september 2013, och fram till och med januari 2014 har vi varje månad läst böcker från en ny världsdel, valda från en lista handplockad av Lyran. I september kom böckerna från Europa, oktober vigdes åt böcker från Afrika, i november reste vi till Asien, december ägnade vi åt Oceanien, och slutligen blev det böcker från Amerika i januari.

En del av böckerna som fanns att välja på hade jag redan läst, och då riktade jag medvetet in mig på att läsa någon av de som var nya för mig. Det roliga är att jag verkligen har tyckt om alla böckerna jag har läst på den här resan!

Från Europa läste jag Hilary Mantels Wolf Hall och Astrid Rosenfelds Adams arv. I oktober hade jag ont om tid, så istället för att läsa några av de längre afrikanska romanerna som jag hade spanat in på listan, valde jag den korta, men mycket läsvärda, Tunisian Girl av Lina Ben Mhenni. Från Asien blev det Atiq Rahimis roman Jord och aska från Afghanistan, och strax efter november månad läste jag också den helt underbara Mãn av Kim Thuy. Oceanien representerades i min läsning av Melina Marchettas ungdomsroman Jellicoe Road, som jag länge hade varit sugen på att läsa, och till sist läste jag novellen The Curious Case of Benjamin Button av F. Scott Fitzgerald från USA.

Nu hoppas jag det blir en jorden-runt-resa med Lyran som reseledare även hösten 2014!

5 kommentarer :

  1. Vilken fin karta! Bra tänkt!

    SvaraRadera
  2. jag älskar att resa i läsfåtöljen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det härligt att man kan ta sig jorden runt bara genom att sitta några timmar i en skön fåtölj! Ett bra sätt att vidga sin värld!

      Radera
  3. Jellicoe Road och Wolf Hall blev favoriter för mig med, i övrigt har jag valt andra titlar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två böckerna är riktigt, riktigt bra!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...