onsdag 19 mars 2014

Bokfrågan: är du med i en bokcirkel?

Min förra bokfråga handlade om vilka böcker som ni blev "tvingade" att läsa i skolan, och det kom in många intressanta svar. Läs dem här och svara själv på frågan, om du vill!
 

Den här gången är jag nyfiken på att höra om du är med i en bokcirkel, eller kanske flera?

Själv är jag sedan flera år tillbaka med i en bokcirkel i Studiefrämjandets och det lokala bibliotekets regi - konceptet kallas för Tala om böcker.

Från början var vi åtta medlemmar, men sedan starten har någon slutat och någon kommit till. I skrivande stund är vi sex medlemmar, alla kvinnor, i olika åldrar och med olika bakgrunder och erfarenheter. Och det är det som jag tycker är storheten i vår cirkel. När gruppen inte enbart består av personer i samma ålder som kanske kände varandra väl redan innan cirkeln startades, tror jag att diskussionerna och erfarenhetsutbytena blir ännu mer givande.

Vi träffas ungefär en gång i månaden, och turas om att välja den bok som ska läsas. Ibland har vi ett tema - det kan vara böcker från ett visst land eller världsdel - och då håller vi oss inom samma geografiska område i kanske tre böcker på raken. Men för det mesta blir bokvalet en överraskning från gång till gång (förutom för en av oss).

Ibland går vi på evenemang tillsammans, som till exempel Kristianstads bokfestival. Till hösten ska vi faktiskt åka till Bokmässan tillsammans - jag längtar!

Om du vill vara med och svara på bokfrågan, lyder den alltså såhär:
 
 

Är du med i en bokcirkel? I så fall, berätta gärna lite om den för oss andra! (Om du inte är med i en bokcirkel kan du skriva kring det).

 
Om du svarar i ett eget inlägg, glöm inte att lämna en länk till ditt  bidrag bland kommentarerna här, så att vi andra hittar till dig.


För den som är nyfiken, listar jag här de böcker som vi hittills läst i vår Tala-om-böcker-cirkel:

Solja Krapu, Mogen för skrubben
Ulla Isaksson, Födelsedagen
Johanna Nilsson, De i utkanten älskande
Valfri titel om/av Ellen Key
Alessandro Barrico, Silke
Doris Lessing, Gräset sjunger
Theodor Kallifatides, valfri titel
Märta Tikkanen, Århundradets kärlekssaga
Sue Monk Kidd, Honungsbiets hemliga liv
Jeanette Winterson, Passionen
Orhan Pamuk, Mitt namn är röd
Donna Woolfolk Cross, Påven Johanna
Mons Kallentoft, Midvinterblod
Johan Theorin, Nattfåk
Barrack Obama, Min far hade en dröm
Marina Lewycka, En kort berättelse om traktorer på ukrainska
Gao Xinggijan, En ensam människas bibel
Mary Ann Shaffer, Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap
Herta Muller, Hjärtdjur
Siri Hustvedt, Vad jag älskade
Anne Tyler, Och var hör du hemma?
Markus Zusak, Boktjuven
Toni Morrison, Paradiset
Aarto Paasilinna, Prosten Huskonens bestialiska betjänt
Sara Stridsberg, Drömfakulteten
Khaled Husseini, Tusen strålande solar
Ann Heberlein, Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva
Cormac McCarthy, Vägen
Sara Gruen, Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow
Jonas Jonasson, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Muriel Barbery, Igelkottens elegans
Sofi Oksanen, Utrensning
Haruki Murakami, Norwegian Wood
Kristian Lundberg, Yarden
Björn Ranelid, Hjärtat som vapen
Peter Hoeg, De kanske lämpade
Jon Kalman Stefansson, Sommarljus
Arnaldur Indridason, Glasbruket
Gunnlaug Ormstungas saga
Frida Sigurdadottir, Medan natten lider
Vigdis Grimsdottir, Z
Sigrid Combuchen, Spill - en damroman
Carl-Johan Vallgren, Den vidunderliga kärlekens historia
Tomas Bannerhed, Korparna
Kathryn Stockett, Niceville
Yann Martell, Berättelsen om Pi
Marie Hermanson, Himmelsdalen
Anita Nair, Kvinnor på ett tåg
Gregory David Roberts, Shantaram
Aravind Adiga, Den vita tigern
Isabel Allende, Andarnas hus
Mario Vargas Llosa, Den stygga flickans rackartyg
Roberto Bolano, Amulett
Carl-Johan Vallgren, Havsmannen
Lene Kaaberbol  & Agnete Friis, Pojken i resväskan
Petra Hulova, Allt detta tillhör mig
Eva Hornung, Hundpojken
John Green, The Fault in Our Stars
Marjaneh Bakhtiari, Kalla det vad fan du vill
Marlene van Niekerk, Agaat
Aris Fioretos, Halva solen
Alice Munro, Kärlek vänskap hat
Mara Lee, Salome
Åsa Nilsonne, Smärtbäraren
Chryl Strayed, Vild

18 kommentarer :

  1. Väldans så flitiga ni är! Jag försöker vara med i en finsk bokcirkel, vi har väldigt bra bibliotekarie i Göteborg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är vi flitiga, men vi har hållit på ganska länge också. Vad kul att det finns en bokcirkel på finska!

      Radera
  2. Ja det är jag. Skriver om det här: http://annasbokbord.se/2014/03/19/bokfragan-ar-du-med-i-en-bokcirkel/

    SvaraRadera
  3. Jag måste svara nej på den frågan. Jag har aldrig i hela mitt långa liv varit med i en bokcirkel. Mycket beroende på att jag av och till fört en kringflackande tillvaro- men också på att jag så dåligt läser under "tvång". Annars tror jag säkert att det är lärorikt att diskutera böcker tillsammans med andra bokvänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blir ju så att man blir tvingad att läsa böcker som någon annan valt, och det kan man ju antingen gilla eller inte gilla. Behållningen är förstås just att prata och vrida och vända på saker i böckerna, och diskutera vad man tyckte.

      Radera
  4. Mycket trevligt att vara med i en bokcirkel! Framförallt läser man sådana böcker som man inte hade läst annars. Mycket givande. Öppnar varandras ögon! Man längtar till varje ny bok! Alltid lika spännande.

    SvaraRadera
  5. Jag skriver lite om vår bubbelträffar: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/2014/03/bokfragan-ar-du-med-i-nagon-bokcirkel.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokbubblarna låter som en mycket trevlig bokcirkel!

      Radera
  6. I början av året gick jag efter några års uppehåll till biblioteket i min stad, bokhyllan var full :) Där såg jag att de anordnar bokcirkel en gång i månaden. Jag har alltid varit lite nyfiken, men mina vänner läser inte så mycket. Perfekt att biblioteket löser det "problemet" tänkte jag. Jag lånade För mycket lycka av Alice Munro och anmälde mig. Sen gillade jag inte boken och lusten att gå försvann. Efter det har det inte blivit av att jag har kollat upp det något mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att biblioteket ordnar bokcirklar! Du får kanske göra ett nytt försök när det blir cirkel kring en annan bok?

      Radera
  7. Jag är med i flera! http://whatyoureadin.blogspot.se/2014/03/jag-och-mina-bokcirklar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om ni har det mysigt i båda dina bokcirklar!

      Radera
  8. Har försökt starta upp bokcirklar med boknördiga vänner, men det har alltid varit så svårt att fixa så att alla kan ses. Vi har bara lyckats avverka två böcker: Haruki Murakamis Kafka på stranden och Virginia Woolfs Mrs Dalloway. Skulle gärna styra upp en bokcirkel på bibblan, men på jobbet är det ännu svårare att hinna med, haha. Kanske kommer till det. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta är det väl fulltecknade kalendrar som ställer till det om man är några stycken som ska kunna ett visst datum.

      Radera
  9. Har haft bokcirklar med kompisar, men för tillfället ligger de i träda (och för min del antagligen för gott). Det var för många böcker som jag inte tyckte om och för lite diskussion om böckerna - det var ju så roligt att ses :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...