onsdag 5 mars 2014

Bokfrågan: Vilka böcker "tvingades" du läsa i skolan?


Jag tror att vi alla minns hur våra lärare plockade fram en eller annan roman, ofta en så kallad klassiker, som alla i klassen skulle läsa. Jag är säker på att många hatade det - att tvingas läsa något man inte själv valt, dessutom under en viss tid, passar långt ifrån alla. Men faktum är att jag älskade det!
 
Jag minns säkert långt ifrån alla böcker vi läste, och kanske blandar jag ihop när vi läste dem. Men jag är helt säker på att en av de böcker som vår gymnasielärare i svenska delade ut till oss var Utvandrarna av Vilhelm Moberg (som följdes upp med en uppgift där vi skulle skriva ett porträtt av en valfri karaktär i boken - jag valde Kristina). Vi läste också Barabbas av Pär Lagerkvist och Trägudars land av Jan Fridegård.



Man kan ju läsa böcker i skolan av en massa olika anledningar: ett skäl är för att bredda allmänbildningen och som en del av litteraturhistorien, ett annat är för att väcka läslusten. Och det är väl det sistnämnda som ibland blir en svår balansgång.



Nu är jag nyfiken på att höra om dina erfarenheter.  

Vilka böcker "tvingades" du läsa i skolan?


Om du svarar i ett eget blogginlägg - glöm inte att klistra in din länk bland kommentarerna här, så att vi andra hittar till din blogg!

21 kommentarer :

  1. Jag ska svara så snart jag hinner- det skulle vara intressant att se statistiken över de böcker som elever tvingades läsa under 50-60-70- och 80- och 90-talen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt, Ingrid! Håller med om att det skulle vara intressant att se statistik! Mina exempel kommer från någon gång mellan 88-91.

      Radera
  2. Jag hänger på:
    http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/2014/03/bokfragan-vilka-bocker-tvingades-du.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en viktig och intressant fråga! Jag gillar ditt svar och ser fram emot ett ännu längre inlägg!

      Radera
  3. Mina tankar:
    http://boksmurfen.blogspot.se/2014/03/patvingad-lasning.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intressant läsning! Tänk så olika det kan vara vilken läsning som erbjuds!

      Radera
  4. Kul fråga, jag vill vara med:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2014/03/vilka-bocker-tvingades-jag-lasa-i-skolan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa ditt svar! Kalevala, minsann! :-)

      Radera
  5. Här har jag svarat! http://lasresan.se/en-bok-jag-laste-i-skolan/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att få läsa om hur skönlitteraturen användes även i andra ämnen än svenskan!

      Radera
  6. Vad läste vi? Hemsöborna, Flugornas herre, Det går an, Mina drömmars stad, Gryningsfolket, Candide är det jag minns, antagligen var det inte så många fler som vi läste mangrant. Almqvist gillade jag bäst, Strindberg var rolig, Fridegård en plåga, och den uppfattningen sitter nog i ryggmärgen än idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Undrar hur många som fått läsa Hemsöborna? Det måste väl vara många! Fridegård är nog den jag också tyckte minst om av mina, även om jag nog tyckte det var helt okej det också.

      Radera
  7. jag minns särskilt de två som jag inte tyckte om. och så minns jag en som jag älskade.
    http://mrscalloway.blogspot.se/2014/03/patvingade-bocker.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant nog, verkar många ha starka känslor när de tänker tillbaka på vad de läste i skolan!

      Radera
  8. Kommer mest ihåg de två Marianne Fredriksson-böcker (Simon och ekarna samt Evas bok) vi skulle läsa på gymnasiet. Tyckte inte om dem så var ganska irriterad över att vi skulle två böcker av samma författare. Har läst ett par till av henne efter skoltiden och de gick bättre :) Sedan skulle vi läsa valfri rysk klassiker och efter det börjar minnet bli suddigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska moderna exempel i ditt fall - antar att läraren var extra förtjust i Marianne Fredriksson! :-)

      Radera
  9. Hej!
    Hittade det här inlägget (och din blogg!) lite i efterhand men det här är en så rolig fråga att jag måste svara. Under min skoltid (framför allt högstadiet) var jag en "fuskläsare" som sällan läste hela böckerna som läraren bestämde. "På västfronten intet nytt" läste jag bara några kapitel, likaså "Huckelberry Finn". "Röda Nejlikan" började som en fuskbok men sedan blev den alldeles för spännande och bra för att inte läsa klart. Det är väldigt få av de påtvingade böckerna som jag minns med läslust. Med böckerna följde så klart en uppgift som skulle klaras av och då kan man ju undra hur det gick när jag inte hade läst hela boken. Jo, det gick oftast alldeles utmärkt. Jag fick kommentaren "Kul att du uppskattade en bok utan en enda häst" (läste mest hästböcker då) på en bok som jag bara hade läst en tredjedel av. Hade helt enkelt lätt för att skriva recensioner och brodera ut lite. :)

    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och välkommen! Kul att du hittade till min blogg! Roligt att du i alla fall fångades av en av de påtvingade böckerna, och intressant också att det inte märktes att du inte läst så mycket i de andra... :-)

      Radera
  10. skrivit om mina svar i min blogg http://bokmalensbokblogg.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar med spännande boktips!

      Radera
  11. Jag har svarat på frågan på min blogg här:
    http://bokintresse.blogspot.se/2014/03/bokfragan-vilka-bocker-tvingades-du-att.html
    Det var ett tag sedan jag svarade på den men hade inte tid att kommentera, gjorde det nu i alla fall.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...