tisdag 29 juli 2014

Den gula väskan

I den bokcirkel jag är med i har vi på sistone läst en del brasilianska böcker. Vi ska nämligen åka till bokmässan tillsammans och då vill vi ju gärna läsa in oss, åtminstone lite grand, på det land som är årets tema.
 
Över sommaren har vi alla läst olika titlar av författaren Lygia Bojunga Nunes (1932-). Hon har skrivit både vuxenlitteratur och dramatik, men det är som barnboksförfattare hon är mest känd. 2004 tilldelades hon till exempel ALMA-priset (litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne). Hon tar upp allvarliga ämnen som död och saknad, och ofta har böckerna ett samhällskritiskt perspektiv, fast då ofta på ett symboliskt eller väldigt fantasifullt sätt.
 
 
När vi på sista bokcirkelträffen före sommaren fördelade högen med Bojunga-böcker,  fick jag titeln Den gula väskan (1976) i min hand, och jag har verkligen tyckt om att läsa den. Den kritiska sidan hos Bojunga märktes snabbt. Den unga flickan Rakel, som är bokens huvudperson, har tre önskningar som alla andas av samhällets orättvisor. Så här säger hon:
 
"Jag vet inte vilken av de tre som är viktigast för mig. Ibland tycker jag att det är min önskan att genast bli vuxen och slippa vara barn. Andra gånger tycker jag det är att ha blivit född till pojke istället för flicka. Idag tycker jag att det är min önskan att skriva, som är viktigast."
 
Också fantasifullheten dyker upp med en gång. Rakel får nämligen en gul väska där hon gömmer sina önskningar, eftersom de riskerar att bli så stora och tunga att hon inte längre kan dölja dem. In i väskan flyttar också tuppen Afonso, som tröttnat på att bestämma hemma på hönsgården och nu är på flykt. Han får snart sällskap av det vackra men trasiga paraplyet som talar ett omständigt och alldeles eget språk (som Afonso förstår), och säkerhetsnålen som inte längre står ut med att ligga på gatan och rosta i regnet och ständigt bli trampad på.
 
Jag tycker om berättelsen om Rakel och hennes gula väska. Symboliken blir tydlig och man vill verkligen att det ska gå bra för henne.
 
Nu är jag nyfiken på att höra vad de andra i bokcirkeln har tyckt om sina böcker. Undrar om alla har den här speciella blandningen av realism och fantasi?
 
 
Titel: De gula väskan
Författare: Lygia Bojunga Nunes
Översättare: Karin Rosencrantz-Bergdahl
Utgivningsår: 1976 i original, min upplaga från 2004
Antal sidor: 133

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...