fredag 12 december 2014

Bokbloggsjerka - böcker och betyg



I veckans bokbloggsjerka kommer frågan från Mias bokhörna:

"Är tre ett dåligt betyg? (Gäller betygskalan 1-5. Sortera in trean på motsvarande plats om du använder en annan typ av poängsättning)"

Jag undviker faktiskt att överhuvudtaget betygsätta böcker på någon slags skala, eftersom jag tycker det är helt omöjligt. Det är så mycket som spelar in i hur man upplever en bok. Även om man förstås har någon slags grundinställning till något man har läst, finns det omständigheter som gör att man kan uppfatta en bok på olika sätt vid olika tillfällen. För mig funkar det inte att stämpla en bok med ett visst betyg. Däremot beskriver jag böckernas styrkor och svagheter i ord och tänker att det också ger läsaren en bild av vad jag tycker om boken.
 
Men om jag nu ändå skulle fundera kring just betyget tre, så tycker jag förstås att det är just det mellanbetyg som sifferskalan visar. Men eftersom tre enligt min uppfattning är ett "godkänt" betyg, har siffran helt klart en positiv klang. Jag tolkar en bok med betyget tre som läsvärd - kanske har den vissa brister, men i stort är det en bok man har glädje av att läsa.

32 kommentarer :

  1. Jag ger inte heller sifferbetyg!

    SvaraRadera
  2. Ja ger siffer betyg men det är för min egen del.
    Men håller med om att 3 är en godkänd bok :)

    SvaraRadera
  3. Jag sätter också betyg, mest för att själv komma ihåg vad jag tyckte om boken. Men en trea i min värld är en läsvärd bok även om den saknar det där extra. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan ju kanske vara bra med betyg för att komma ihåg vad man tyckte.

      Radera
  4. Bra inställning, jag läser mycket hellre en beskrivning av vad som var bra/dåligt än tittar på sifferbetygen folk sätter. Alla tycker ju ändå så olika om en bok.

    SvaraRadera
  5. Hur svårt det är att sätta ett betyg på en bok beror ju så klart på hur mycket man vill lägga in i det. De betyg jag sätter speglar här och nu, inte vad jag eventuellt kan komma att tycka om en vecka. Här och nu är liksom allt jag har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert bra tänkt - fast jag tycker till och med det är svårt... :-)

      Radera
  6. Trea är mesigt.... men själv betygsätter jag inte, dessutom är smaken olika. Även jag kan tycka olika vid en omläsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och visst är det tur att inte alla tycker lika.

      Radera
  7. Jag har slutat med betyg men en trea kan kännas bra, beroende på vad det står i resten av recen.

    SvaraRadera
  8. Jag tror det blir svårare att ge betyg ju mer man tolkar in i den där siffran...

    SvaraRadera
  9. Jag tycker som du att tre är positivt, godkänt skulle jag vara nöjd med om jag skrev en bok

    SvaraRadera
  10. Tolkar också en trea på samma sätt som du :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, en trea kan vara en rätt bra bok ändå.

      Radera
  11. Jag satte inte betyg från början, men det var många som efterfrågade det så därför började jag. Men en trea är absolut en okey bok.

    SvaraRadera
  12. Att ge sifferbetyg på böcker är vanskligt o väldigt personligt färgat. Ibland rentav omöjligt att åstadkomma. Tycker lika att en trea för en bok uppfattas som klart läsvärd.

    SvaraRadera
  13. jag betygsätter bara på Goodreads. i bloggen försöker jag uttrycka mig i ord. en trea är inte dåligt. bara inte så jättebra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens på Goodreads vågar jag mig på några betyg...

      Radera
    2. jag är inte så flitig på Goodreads. bloggen går före

      Radera
    3. Svårt att hinna med allt, eller hur?

      Radera
  14. Det kan vara lite svårt med betygsättning ibland.

    SvaraRadera
  15. Betyg är inget för mig, jag väljer efter min egen känsla, som kan variera kraftigt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...