fredag 2 januari 2015

2015 blir det en Boktolva

Boktolvan är en utmaning som funnits i flera år och som ursprungligen skapades av Enligt O. Den går ut på att man under året ska läsa 12 författare som man aldrig tidigare läst - ett bra sätt att bredda sin läsning och kanske få med någon av sina hyllvärmare.
 
Jag tänkte göra det lite lättare för mig genom att skapa en lista med dubbelt så många författare som efterfrågas, och sedan ha möjligheten att välja fritt från den efter humör. Vissa författare på listan har jag länge tänkt läsa något av (Amanda Svensson och Fred Vargas till exempel), andra tänkte jag läsa i fjol men det blev aldrig av (som Rosa Liksom och Sabine Gruber), och ett speciellt namn på listan är det ju rent av pinsamt att jag aldrig läst något av (Maria Lang).
 
Alltså, jag kör en Boktolva!
 

Teju Cole
Mo Yan
Kim Leine
Fred Vargas
Fredrik Backman
Peter May
Rosa Liksom
Kristina Sandberg
Maria Lang
Therese Bohman
Sabine Gruber
Josefine Klougart
David Levithan
John Williams
Ransom Riggs
Eleanor Catton
Alexis Ragougneau
Carol Rifka Brunt
Amanda Svensson
Tove Folkesson
Nina Bouraoui
Louise Penny
Marlen Haushofer
Tore Renberg

6 kommentarer :

  1. Kul att se din lista! Rosa Liksom och Fred Vargas borde med på min lista också, Maria Lang hade jag med i en tidigare Boktolva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria Lang måste det bli för min del - verkligen på tiden!

      Radera
  2. Många spännande namn på din lista. Catton & Sandberg finns även på min :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi se om de blir lästa också :-)

      Radera
  3. Sandberg och Klougart ska läsas i vårens bokcirkel; Catton står på min att läsa - lista, liksom Williams , Renberg, Gruber och Folkesson

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...