torsdag 8 januari 2015

Min bokliga resa, del 7: Lyme Regis

Lyme Regis är en mysig liten kuststad som jag och familjen besökte i somras på vår rundresa i sydvästra England. Staden kallas ibland "The Pearl of Dorset", och det är lätt att förstå varför:
 
 
Lyme Regis är också känd för de fossiler som man kan hitta på stränderna längs det som kallas the Jurassic Coast. När vi var där fanns det gott om besökare som gick med blicken riktad stint nedåt på den steniga stranden, och en och annan hade också verktyg med sig för att kunna hacka fram fossilerna. Vi gick också runt och spanade, men jag tror att det krävs mer än bara lite tur för att faktiskt få fram en fossil.
 
 
Det finns gott om litterära kopplingar till Lyme Regis, och en av dem har just med fossiler att göra. Tracy Chevaliers roman Remarkable Creatures handlar om Mary Anning, en kvinna som har en verklig förlaga i 1800-talets Lyme Regis. Mary Anning ägnar sitt liv åt att hitta fossiler och hon har en alldeles speciell talang. Hon hittar skelett som ingen någonsin tidigare har upptäckt och drar till sig intresset från vetenskapsmännen i London. Dock ser de henne mest som en slags medhjälpare och hon får inte det erkännande hon borde ha haft. Romanen handlar också om hennes vänskap med en annan kvinnlig fossilletare, Elizabeth Philpot.
 
Utanför muséet i Lyme Regis, vilket faktiskt ligger i det hus där en gång Mary Anning bodde, står hon själv och välkomnar besökarna:
 
 
Där finns också en minnesplakett som talar om att detta en gång var hennes hem:
 

Eftersom jag själv inte hittade några fossiler - vi hade tyvärr inte möjlighet att följa med på de fossilexkursioner som organiseras av muséet - köpte jag istället en fossil som hade hittats av en av guiderna. Detta är en ammonit, för övrigt en likadan som finns med på framsidan av mitt exemplar av Remarkable Creatures:


En annan roman som delvis utspelar sig i Lyme Regis är Jane Austens Persuasion. Jag skrev om både Austen och just den romanen när jag här berättade om Bath som vi besökte under samma semester. Persuasion handlar om Anne Elliot och hennes kärlek till Captain Wentworth som hon i sin ungdom övertalades att inte gifta sig med, trots att hon egentligen älskade honom. I romanen får man läsa om hur deras vägar flera år senare åter korsas.
 
Till Lyme Regis åker Anne i sällskap av släktingar och vänner för att roa sig och få luftombyte. Det är då Louisa Musgrove, en av de unga kvinnorna i sällskapet, faller ner från några trappsteg på det som kallas för "the Cobb", en lång pir som omgärdar hamnen i Lyme:
 
 
Det har diskuterats mycket vilka trappsteg det egentligen var som hon föll från. Kanske var det dessa? Det vill i alla fall jag tro att det var:
 
 
Jane Austen besökte själv Lyme Regis vid två tillfällen och har alltså säkerligen själv vandrat ut på the Cobb och längs gatorna i staden. På ett ställe hittade vi en skylt som visade var hon troligen hade bott under sina besök:
 

Det finns också en park som fått sitt namn efter Jane Austen:

 
En tredje roman som har koppling till Lyme Regis är The French Lieutenant's Woman av John Fowles. Också i den här romanen spelar the Cobb en viktig roll. Boken handlar om romansen mellan Charles Smithson och Sarah Woodruff, och om man läst romanen (eller för den delen sett filmen) glömmer man aldrig bilden av Sarah när hon står längst ut på piren och spanar efter sin älskade.
 
 
 
 
Titel: Remarkable Creatures
Författare: Tracy Chevalier
Utgivningsår: 2009
Förlag: Harper Collins
Antal sidor: 350
 
Titel: Persuasion
Författare: Jane Austen
Utgivningsår: första gången 1818, min utgåva från 2012
Förlag: Penguin English Library
Antal sidor: 256
 
Titel: The French Lieutenant's Woman
Författare: John Fowles
Utgivningsår: första gången 1969, min utgåva från 1996
Förlag: Vintage
Antal sidor: 445
 

 

7 kommentarer :

  1. Underbar reseberättelse, jag bara måste göra en liknande resa någon gång!

    SvaraRadera
  2. jag har en bok om Jane Austens Garden med fina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Nån sån har jag inte läst.

      Radera
  3. Insåg inte förrän jag läste ditt inlägg att alla tre romanerna (delvis) utspelas på samma plats. Två av dem riktiga favoriter (Chevalier och Fowles).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också dem, och Lyme Regis är verkligen värt ett besök. Gick och tänkte ganska mycket på böckerna när vi var där :-)

      Radera
  4. Ständigt dessa luftombyten. I Yorkshire skulle alla såklart till Scarborough. Jag hade inte alls förväntat mig att Lyme Regis skulle se ut som det faktiskt gör, haha. Det var mycket mindre och lugnare.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...