söndag 15 mars 2015

Mira och Irma

Som en del i min boktolva har jag läst Sabine Grubers roman Mira och Irma: Den andra kvinnan.

Mira i Rom sliter på ett äldreboende och är gift med en man som hon misstänker inte längre älskar henne. Irma i Wien bor ensam med sin lille son och arbetar som frilansande journalist. I bokens inledning genomgår Irma en njurtransplantation och blir besatt av tanken på vem donatorn kan vara. 
 
Bokens idé att sammanfläta dessa två kvinnors öden på ett  raffinerat sätt gillar jag - kvinnornas namn är förstås anagram av varandra och många detaljer i deras separata liv tangerar och binder dem till den andre. Särskilt förtjust blir jag när jag till slut får bekräftat hur allt hänger ihop (men det tänker jag förstås inte avslöja här).
 
Jag gillar beskrivningarna av de två städerna och drömmer mig bort till Wien respektive Rom. Det är också intressanta teman som tas upp: olika slags förhållanden och familjekonstellationer, äktenskap, kärlek, ålderdom och inte minst organdonation. Och Sabine Gruber skildrar det väl. Mira och Irma är en bok som är väl värd att läsa.
 
 
Titel: Mira och Irma: Den andra kvinnan
Författare: Sabine Gruber
Översättare: Jörn Lindskog
Utgivningsår: 2014
Förlag: Thoren & Lindskog
Antal sidor: 287
 
 

6 kommentarer :

  1. Det låter som en bok helt i min smak. Tusen tack för tipset! :-)

    SvaraRadera
  2. jag fattade inte förrän på slutet hur allt hängde ihop. skickligt komponerat!

    SvaraRadera
  3. jag tyckte mycket om den hör boken, skickligt att diskutera så svåra frågor i en toman utan att det känns konstruerat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det ju faktiskt, och konstruerat kändes det inte alls - mer som en del av omständigheterna bara.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...