söndag 19 april 2015

Liebster Award

Jag har blivit nominerad till en Liebster Award av Anna på Fantastiska berättelser - tack för det!
 
Nu ska jag svara på hennes frågor och sedan skicka vidare mina egna frågor till andra bokbloggare.
 
 
Men först något om reglerna:

- Länka tillbaka till personen som nominerade dig.
- Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig.
- Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare.
- Göra 11 frågor till dem som du nominerar.
- Meddela de nominerade via social medier/bloggar.
 
Och nu till svaren på Annas frågor:
 
1. Vad läser du för bok just nu?
Just nu håller jag på med Paulo Coelhos Alkemisten som är nästa bok i den bokcirkel jag är med i. Jag har faktiskt läst boken flera gånger tidigare, men tänkte det var bäst att uppdatera minnet lite inför vår träff i nästa vecka. Jag håller också på med ett riktigt långprojekt - James Joyce Ulysses.
 
2. Om du vann 1000 kronor som oavkortat måste spenderas på böcker, vad skulle du köpa?
Jag tror faktiskt inte jag hade tänkt efter så mycket, utan enkelt tittat runt i nån bokhandel och köpt vad jag kände för just för stunden. Kanske skulle det kännas ännu lyxigare då?
 
3. Vilken är den senaste boken som har flyttat hem till dig?
De två senaste böckerna (som kom i samma bokbeställning) är Open City av Teju Cole och Tell the Wolves I'm Home av Carol Rifka Brunt.
 
4. Var handlar du helst böcker?
Här önskar jag att jag hade kunnat svara min lokala bokhandlare - jag tycker det är jätteviktigt att de finns kvar och jag älskar att gå runt och titta i en riktigt bra bokhandel. Men sanningen är den, att jag mycket oftare slänger iväg en beställning på nätet, och då oftast hos adlibris.
 
5. Vilken genre läser du allra helst?
Läser från alla möjliga genrer, alltifrån deckare, ungdomsböcker till klassiker. Men gärna helt vanliga realistiska romaner, gärna från Sverige eller Storbritannien.
 
6. Vilken bok har du läst flest gånger?
Förutom barnböcker som jag läst själv när jag var liten och barnböcker som jag läst för min son fler gånger än jag kan räkna efter, tror jag det är Virginia Woolfs To the Lighthouse. Jag gillar verkligen boken och dessutom har den dykt upp i flera olika kurser jag har läst. Har också skrivit en D-uppsats i engelska om den.
 
7. Nämn den senaste boken du valde att inte läsa klart? 
Jag brukar oftast läsa klart allt jag påbörjar, men ibland inser jag att en bok inte är rätt för stunden. Då kan jag börja läsa en bit in i boken, men sedan välja att börja med något annat istället. Den senaste boken jag gjorde så med var Joburg Blues av Nthikeng Mohlele.
 
8. Du förflyttas till en fantasyvärld, vilken magisk varelse skulle du helst vilja vara?
En alv, tror jag. Tänk att vara sådär vacker och graciös, och dessutom leva riktigt länge. Det skulle nog kunna funka.
 
9. Vilken är din favoritsaga (saga som i folksaga - typ Askungen)?
Vet inte om jag har någon riktig favorit här... När jag var liten hade jag nog sagt just Askungen och drömt om den där balen och den vackra klänningen. Nu tycker jag nog det hade varit bra om Askungen hade valt prinsen och inte tvärtom, eller kanske skaffat sig en helt annan partner - kanske en författare eller hantverkare eller nåt. Men klänningen kunde hon ju haft ändå.
 
10. I vilket format läser du helst?
Jag läser helst helt vanliga pappersböcker, och gärna pocket eftersom de är så lätta och bekväma att hålla i. Men jag läser också en och annan e-bok och lyssnar gärna på ljudböcker.
 
11. Vilken bok skulle du rekommendera mig att läsa?
Jag vet inte om du redan läst den, men annars Stål av Silvia Avallone - en riktigt bra bok!


Nu ska jag också nominera 11 bokbloggare som om de har lust ska svara på mina frågor. Jag har inte riktig koll på vilka som redan är nominerade, så jag väljer helt enkelt ut 11 av mina favoritbloggar:

Och dagarna går...
Sannas bokhylla
A ROOM OF MY OWN
Bokdetektiven
What you readin?
Västmanländskans bokblogg
Ingrids boktankar
Hanneles bokparadis
Bokhyllan i pepparkakshuset
Feministbiblioteket
Johannas deckarhörna


Frågorna ni gärna får svara på är de här:

1. Vilken bok/vilka böcker läser du just nu?
2. Vilken barnbok minns du tydligast från din barndom?
3. Vilken genre läser du helst?
4. Vilken bok ser du mest fram emot att läsa?
5. Varför började du blogga om böcker?
6. Vad gillar du att göra förutom att läsa böcker?
7. Visa en bok med ett riktigt snyggt omslag!
8. Vilken bok har en inledning som du tycker är riktigt bra?
9. Vilken författare har du flest böcker av i din bokhylla?
10. Vilken romankaraktär skulle du vilja åka på semester med?
11. Vilken bok skulle du vilja tipsa mig om?
 

16 kommentarer :

  1. Stort tack! Jag får ta mig an utmaningen i början av veckan.

    SvaraRadera
  2. nu har jag svarat på dina fina frågor!

    SvaraRadera
  3. Hej Helena, Jag ska svara på dina frågor så gott det går- det blir förmodligen i morgon. Tack ska du ha för nomineringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Det ska bli kul att läsa dina svar!

      Radera
  4. Åh vilka roliga frågor. Det får kanske bli ett inlägg om dem med brittisk twist framöver. Som svar¨på nummer två: Alexander och trollmusen. Underbar bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexander och trollmusen låter mysig :-)

      Radera
  5. tack för nomineringen! här kommer långt om länge svaren på frågorna. bättre för sent än aldrig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Roligt att läsa dina svar!

      Radera
  6. Sent omsider kommer här mina svar, tack! http://whatyoureadin.blogspot.se/2015/05/lite-liebsterfragor.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...