onsdag 15 april 2015

Så in i Norden


Hos Kulturkollo är det den här veckan tema Norden, och även deras tisdagsutmaning har nordiskt tema.
 
Berätta om:
 
"en bok från ett nordiskt land eller språkområde,
en film från ett annat nordiskt land eller språkområde,
en TV-serie från ett tredje och
musik från ett fjärde land eller språkområde."
 
Jag har faktiskt själv funderat på att göra någon slags läsutmaning med nordisk litteratur - jag tycker  jag borde bli bättre på att läsa böcker från våra grannländer - men har inte riktigt kommit så långt ännu. En och annan nordisk bok blir det väl ändå och till exempel har vi i vår bokcirkel haft tema Island för ett tag sedan. Men ändå. Det måste finnas massor med nordisk litteratur som jag har missat.
 
I den här tisdagsutmaningen gäller det ju inte bara litteratur, men om jag ändå börjar i den änden så vill jag gärna tipsa om en bok från Norge, nämligen Ut och stjäla hästar av Per Petterson. En äldre man flyttar med sin hund som enda sällskap ut till ett litet hus vid en sjö. Hans granne visar sig vara någon som Trond minns från förr, och minnena från sommaren 1948 när Trond var femton år, en tid som kom att förändra hans liv, börjar tränga sig på.
 
Nästa på listan är en film, och då blir det genast svårare... Tyvärr hinner jag inte se alls så mycket film nuförtiden som jag skulle vilja, och jag kan inte komma på att jag på sistone sett något sådär extra bra från något nordiskt land. Jag tror jag får rikta in mig på att läsa filmtipsen från alla andra här istället.
 
När det gäller en TV-serie vänder jag mig - precis som många andra, misstänker jag - mot Danmark. Både vad gäller film och teve produceras det ju massor av bra material därifrån. En favorit jag hade för något år sedan, var kriminalserien Den som dräper, med Laura Bach som Katrine Ries Jensen och svenske Jakob Cedergren som Thomas Schaeffer. Serien handlar om en specialenhet hos Köpenhamnspolisen som försöker klara upp en rad mord begångna av en seriemördare.
 
Till sist, musik, och som av en händelse snubblade jag över en gammal favorit när jag letade igenom låtlistor på Spotify så sent som häromdagen. Isländska Björk är härligt egensinnig och jag kommer ihåg att jag lyssnade hur mycket som helst till hennes debutalbum (för många år sedan nu). Jag gillade också henne i Lars von Triers film Dancer in the dark (och då blev det ju tydligen ett filmtips från mig i alla fall):
 
 

10 kommentarer :

  1. ja, visst skulle vi läsa mera nordisk litteratur! på originalspråken åtminstone vad det gäller norska och danska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det - det finns säkert massor av intressant att hämta!

      Radera
  2. Det var Sjón som skrev manuset till Triers Dancer in The dark - och där fick du till ett filmtips också. Mycket bra film! Kul att du delar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, så var det ju. Han var väl med i Sugarcubes också tillsammans med Björk, om jag inte minns fel.

      Radera
  3. Den som dräper ja. Har du sett filmen som kommer efter TV-serien?
    Den där boken har jag varit nyfiken på och nu blev det ännu mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har helt missat att det finns en film. Tack för tipset!

      Radera
  4. Klart vi skulle läsa mer nordisk, nu så här i efterhand kommer jag på precis fullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man kommer på mer efterhand! Det finns massor av bra!

      Radera
  5. Den danska tv-serien låter intressant! Boken låter också intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen båda - rekommenderas!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...