söndag 5 april 2015

Söndagens smakbit - Den andra kvinnan

Flukten fra virkeligheten kan man varje söndag dela med sig av en smakbit från något man för tillfället läser, och samtidigt få lästips från andras smakbitar.
 
Den här söndagen tänkte jag bjuda på ett smakprov från Therese Bohmans roman Den andra kvinnan.
 
Jag har ganska nyligen börjat läsa boken, men redan från första sidan drogs jag in i Bohmans beskrivningar av ett Norrköping där huvudpersonen arbetar i köket på sjukhuset, samtidigt som hon drömmer om att  bli författare.
 
I min smakbit fantiserar huvudpersonen om den gifte överläkaren Carl Malmberg, och tänker sig hur det skulle vara när han var hemma hos henne. Han skulle lägga märke till två vackra band av Thomas Manns Bergtagen i hennes bokhylla:
 
"Carl Malmberg skulle stå framför dem, dra ut det första bandet och säga att det här är en verkligt bra bok, ett stort romanbygge av en av de största författarna i modern tid. "Jag vet", skulle jag säga. "Den är fantastisk." Han skulle blir imponerad av att jag läst den, det hade han aldrig kunnat gissa. Han skulle slå sig ner i min röda fåtölj med boken i handen, förstrött bläddra i den medan han tar en klunk vin. Han har haft med sig en flaska av en sort jag aldrig har druckit förut, för att det är dyrt, över hundra kronor flaskan. Han har på sig en skjorta och en kavaj, han är stilig. Jag sitter i soffan, i en ny svart klänning som är klassisk och smickrande, min kropp ser yppig ut på ett smakfullt sätt, som en dyr present inslagen i vackert papper. Min lägenhet är välstädad. Carl Malmbergs blick glider runt i rummet och fastnar på mig."
 
Naturligtvis är jag nyfiken på hur det kommer att gå när dessa två verkligen möts i romanen. Bokens baksidestext avslöjar ju att det ska handla om en "passionerad kärlekshistoria", fast man anar ju att den kanske inte enbart kommer att ha positiva förtecken.

28 kommentarer :

  1. Har svårt att förstå varför man lägger energi på att dagdrömma om en gift man. Men det är ju jag det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror hon vill komma bort från sin egen tråkiga tillvaro...

      Radera
  2. Den här boken är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Har läst ut nu och gillade den verkligen!

      Radera
  3. Takk for smakebiten. Ønsker deg en fortsatt fin søndag :)

    SvaraRadera
  4. En frestande smakbit. Jag tyckte om formuleringen: "...min kropp ser yppig ut på ett smakfullt sätt, som en dyr present inslagen i vackert papper."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språket är helt klart en av den här romanens styrkor.

      Radera
  5. Gillar språket. Kanske en bok som jag kommer att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska. Har läst ut nu och blev inte besviken.

      Radera
  6. Jag har lite svårt för böcker med "andra kvinnor" och "andra män". Tack för Smakbiten ändå!

    SvaraRadera
  7. Det där liknar inte mina dagdrömmar, de är mindre flådiga :)

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Hade inte hört talas om den här boken tidigare.

    SvaraRadera
  9. har faktiskt läst denna och även Den drunknade. tack för smakebiten! det blev lite repetition

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag kommer säkert att läsa Den drunknade också vid tillfälle.

      Radera
  10. En författare som jag inte har läst något av ännu. Tack för smakbiten! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här var också mitt första möte med Therese Bohman, och det gav mersmak.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...