söndag 26 april 2015

Söndagens smakbit - Fallers stora kärlek

Hos bloggen Flukten fra virkeligheten kan man varje söndag läsa smakbitar från böcker som andra bokbloggare håller på och läser. Dessutom kan man förstås delta med en egen smakbit om man vill det.
 
Min smakbit kommer den här gången från tyska Thommie Bayers roman Fallers stora kärlek. Jag har kommit ungefär halvvägs nu, och jag gillar verkligen boken.
 
En dag kommer Faller in på Alexanders antikvariat och frågar om han är intresserad av att köpa en hel boksamling. Alexander följer med hem till Fallers fantastiska våning och ett bibliotek som är mycket mer värt än han har pengar att köpa det för. De börjar prata och hastigt och lustigt får Alexander istället ett helt annat erbjudande - att bli Fallers chaufför på en resa:

   "Ni sa att ni försökte bli läsare en gång i tiden, blev ni inte det?" frågade jag och han ryckte på axlarna: "Åtminstone inte så som jag hade velat."
   Jag såg bara frågande på honom. Han lade cigarren, som hade slocknat igen, på balkongräcket och tog en klunk.
   "Jag trodde världen skulle försvinna när man läste, men den försvann inte."
   Jag hade en känsla av att jag inte skulle fråga mer - han hade något vemodigt eller besviket över sig - istället tog jag också en klunk, även om jag kände att jag inte riktigt klarade av det tunga vinet på fastande mage.
   "En helt annan fråga", sa han, "kan ni ta ledigt lite? En eller ett par veckor?"
   "När? Varför?"
   "Nu. Från och med imorgon, om ni kan det så snabbt. Jag måste till några städer och har inget körkort." Han lyfte glaset. "Det här är skälet. Jag hade en komma två när de tog mig."
   Jag funderade inte ens innan jag svarade: "Tid har jag, körkort har jag och antikvariatet kan jag stänga ett tag, eller så hittar jag nån som sköter det åt mig."
   "Tusen i veckan, i handen, svart, om ni vill, är det okej?"
   "Ja", svarade jag och kunde inte undvika att le brett mot honom. Egentligen ville jag verka cool och nonchalant, men erbjudandet var alldeles för bra.

De ger sig av genom Tyskland i Fallers gröna Jaguar. De samtalar om livet, kärleken och konsten, och Alexander undrar förstås - precis som läsaren - vad som är syftet med resan.

10 kommentarer :

  1. Den här boken blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Den låter spännande. Men hur blir man läsare? Finns det utbildningar för sånt? ;)

    SvaraRadera
  3. Tusen i veken hørtes ikke akkurat ut som en god lønn. Men boken hørtes spennende ut :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  4. Märkligt att bara hoppa på ett uppdrag så där, att bli chaufför åt någon man aldrig träffat förut :)

    SvaraRadera
  5. Ny blev jag nyfiken. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. Spännande med en tysk bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...