tisdag 21 april 2015

Tematrio - Böcker från hela världen



Eftersom det är Världsbokdagen på torsdag, vill Lyran i sin tematrio att vi skriver om följande:

"Berätta om tre intressanta texter från jordens alla hörn!"

Jag tror jag håller mig till ett enda hörn, men i alla fall ett hörn som är ganska långt bort från mitt eget - nämligen Indien.

1. Den första boken jag vill berätta om är Anita Desais novellsamling Games at Twilight. I elva noveller får vi uppleva dagens Indien, med dess smaker, dofter och hetta, och dessutom får vi lära känna ett spännande persongalleri.
 
2. Aravind Adigas roman Den vita tigern handlar om Balram Halwai, en man som tar sig från det fattiga bylivet till ett framgångsrikt entreprenörskap, och inte skyr några som helst medel för att uppnå det han vill. Boken har drag av en thriller och är ganska märklig faktiskt, fast på ett intressant sätt. Boken belönades med Bookerpriset 2008.
 
3. Till sist, Chitra Banerjee Divakarunis The Mistress of Spices. Boken utspelar sig visserligen i Kalifornien, men har ändå mycket av indisk kultur i sig. Huvudpersonen Tilo kommer ursprungligen från Indien och driver en kryddbutik. Men det är inte det enda hon gör. Hon är också en "Mistress of Spices" som känner till kryddornas magiska krafter, och hon hjälper kunderna att bota deras ensamhet och kärleksbekymmer.

18 kommentarer :

  1. Är det till att vara indiofil? (Om det ordet finns.)
    Spännande med så många indiska böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, det är jag väl inte direkt... :-) Men det är ett intressant land att läsa om!

      Radera
  2. Mistress of Spices blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra sätt att lära sig kryddors namn på engelska om inget annat, men en bra bok också!

      Radera
  3. Mistress of spices tror jag minsann att jag måste kolla upp. Kryddor har alltid fascinerat mig :)

    SvaraRadera
  4. Spännande. Den enda av dem jag känner till förut är Den vita tigern, och eftersom den är bra blir jag intresserad av att läsa de andra också.

    SvaraRadera
  5. Tycker att Indien är ett intressant land. Har inte läst någon i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också - har aldrig varit där men har läst ganska många böcker därifrån.

      Radera
  6. Den vita tigern känner jag till - verkar vara väldigt olika åsikter om den - (har ej själv läst), men de andra två var "nya" för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har också hört en del olika uppfattningar om Den vita tigern. Den är ganska speciellt faktiskt.

      Radera
  7. Tre mycket spännande titlar här, blir nyfiken på alla! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Den vita tigern tyckte jag mycket om när jag läste den.

    SvaraRadera
  9. Den sista boken ser riktigt lockande ut...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...