måndag 13 april 2015

Tematrio - faktion

Veckans tema hos Lyran är faktion. Kul, tycker jag, som gillar den här typen av böcker.
 
Uppmaningen är den här:
 
"Berätta om tre texter som blandar verkliga personer/händelser och fiktion!"
 
1. En faktionsberättelse som jag verkligen gillar är Siri av Lena Einhorn. Titelns Siri är förstås August Strindbergs första fru Siri von Essen, och romanen handlar bland annat om deras stormiga äktenskap. Men den handlar också om konsten, teatern och moderskapet. Mycket läsvärd!
 
2. Min tvåa blir ännu en bok av Lena Einhorn, nämligen Blekingegatan 32 där vi får läsa om en annan stark kvinna. På Blekingegatan bodde som bekant Greta Garbo och det är kring henne romanen kretsar, både långt innan hon blev känd och fortfarande arbetade på PUB, och senare, när Mauritz Stiller kommer in i hennes liv och de lägger Hollywood för sina fötter.
 
3 Till sist, en bok om Hadley Hemingway, den store författarens första fru. Paula McLains Åren i Paris utspelar sig under 1920-talet i just Paris konstnärliga och bohemiska kretsar. Förutom Hadley och Ernest  Hemingway dyker Gertrude Stein, Ezra Pound och makarna Fitzgerald upp i boken - det är en omvälvande tid som skildras, med konsten och friheten i centrum. 

24 kommentarer :

  1. Siri är jag lite sugen på, de två andra köpte jag på bokrean och de väntar nu i bokhyllan på att bli lästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du trevliga läsupplevelser framför dig!

      Radera
  2. Siri är riktigt bra, tycker jag och Lena Einhorn en sympatisk författare och människa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också. Lyssnade till henne när hon pratade om just Siri, och det var hur bra som helst!

      Radera
  3. Jag tror inte jag läst någonting av Lena Einhorn, men när hon pratade om Garboboken i Babel häromåret lät det ju väldigt intressant.

    SvaraRadera
  4. Siri borde jag nog fundera på.

    SvaraRadera
  5. Tre böcker som verkar intressanta och som jag är sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar dem alla tre - kanske tyckte jag bäst om Siri, men alla är klart läsvärda!

      Radera
  6. Blekingegatan 32 hade jag nog kunnat tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag! Det är kul att läsa om någon man hört så mycket om, men som samtidigt i verkliga livet verkade vara så tillbakadragen.

      Radera
  7. De två översta är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. Lena Einhorns böcker blir jag riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver riktigt bra, och det är två intressanta kvinnor som det handlar om!

      Radera
  9. En trio böcker som jag gärna vill läsa! =)

    SvaraRadera
  10. Har inte läst de här, men de två första låter intressanta :)

    SvaraRadera
  11. Alla tre böcker står på min läslista, men jag har ännu inte läst de. Är speciellt intresserad av Siri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra, och det är intressant att läsa om Siri för en gångs skull, och inte bara Strindberg!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...