tisdag 7 april 2015

Tematrio - mat

 
Så här efter allt ätande under påsken, passar det bra att Lyrans tematrio den här gången handlar om mat. Hon uppmanar oss:

"Berätta om tre böcker som präglas av mat!"

1. En helt oslagbar matfest är förstås det Stora Tabberaset i Katthult. Emil och Ida bjuder in alla fattighjonen på julbord, och de utsvultna gästerna tar tabberas på vartenda fat. Den här händelsen kan du läsa om i Astrid Lindgrens Nya hyss av Emil i Lönneberga, där de fina illustrationerna är gjorda av Björn Berg.
 
2. Mitt nästa exempel är från James Joyces Ulysses. I det åttonde kapitlet handlar precis allt om mat. Läs  mer i detalj om vad jag tycker om det och om det jag läst av själva romanen hittills här, och njut av de här exemplen på olika ätbara saker som dyker upp i kapitlet:
 
"ananaskonfekt, citronfläta, kolakaramell, bröstkarameller, torsk, malagarussin, bröd och smör, potatis och margarin, exportstout, porter, kaka, äpplen, banburykakor, svankött, kalkon, kastanjemjöl, dubbelbiff, bröd och vattvälling, Plumtreekonserver, kallskuret, portvin, soppa, kaninpaj, får, chutneysås, romtoddy, falsk sköldpaddssoppa, nybakta syltkakor, syltrullar, demerarasocker, hett te, smördegsflarn, florsocker, rabarberpaj, frukt, teblask, fläsk, konjak, majonnäs, plommon, vaniljsås, saffransbulle, mjölk, sodavatten, sockerbit, välling, Mickelmässgås, timjan, gåsflott, pennybröd, aprikoser, persikor, sidfläsk, ägg, kaffe, apelsinskal, bläckfisk, nötbiff, rumpstek, irländsk gryta, njurstek, rostbiff med kål, öl, hackbiff med kål, vitlök, lök, svamp, tryffel, bourgogne, sardiner, smörgås, citron, ris, ost, oliver, sallad, dressing, olja, persiljekvist, spansk lök, ostsmörgås, gorgonzola, senap, nypon, frestande frukter, glasstrutar, grädde, ostron, skumpa, hare, kaviar, rhenvin, smördeg, fjällripa, morötter och rovor, tårtor..."

3. Till sist kommer jag att tänka på Anna Gavaldas roman Tillsammans är man mindre ensam. Camille tas om hand av Philibert, som låter henne flytta in i hans våning. Där bor redan hans inneboende, den buttre och ohyfsade Franck. Sakta kommer de här tre ganska trasiga figurerna varandra in på livet, och Franck som är kock lagar fantastisk mat till Camille - ett väl beprövat sätt att vinna någons hjärta.
 
 

19 kommentarer :

  1. Det var tre väldigt olika böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev visst det - tänkte faktiskt inte på det när jag valde...

      Radera
  2. jag som äger en kokbok av maträtter i James Joyces Ulysses.

    SvaraRadera
  3. Stora Tabberaset i Katthult var välfunnet!
    (PS. Jag lyckades få in Selma den här gången också!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska det handla om mat, ska det ju vara ett rejält matkalas med, tänkte jag :-)

      Radera
  4. Ulysses har jag inte lyckats komma igenom... Kanske någon gång i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller på nu, och har gjort det ganska länge... Jag tog lite i taget först, men nu är jag inne på att läsa ut resten i ett svep, tror jag. Gillar!

      Radera
  5. Den enda jag läst här är Emil :)

    SvaraRadera
  6. Att ta med Emil-boken var ju helt klockrent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte också det passade ganska bra :-)

      Radera
  7. När Emil bjöd på julbord var ju ett väldigt bra exempel på det här temat ;)

    SvaraRadera
  8. bra trio! omväxlande kan man säga. Gavalda har jag aldrig lyckats läsa

    SvaraRadera
  9. Härlig trio! Jag läste Gavalda vid ett mycket speciellt tillfälle i livet och minns den väldigt väl, men ändå kom jag inte att tänka på den i detta sammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av någon anledning minns jag mycket väl just maten i Gavaldas bok, även i praktiska situationer. Som att det är viktigt att ha rätt sorts potatis om moset ska bli riktigt bra :-)

      Radera
  10. Skulle inte ha något emot att träffa en kock...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...