söndag 13 september 2015

Utmaning: Läs en novell

Flera gånger har jag här på bloggen konstaterat att jag är ganska dålig på att läsa noveller. Lite bättre har det nog blivit men fortfarande är det mest det längre formatet jag väljer. Hur ska jag då råda bot på detta?

Eftersom jag gillar utmaningar av typen kaosutmaningen, tänkte jag att det skulle kunna funka precis lika bra med noveller. Och ännu roligare skulle det bli om det var fler än jag som ville haka på och köra en novellutmaning under hösten och våren. Så vad säger ni?

Jag har satt ihop en lista med fyrtio beskrivningar av noveller att utgå ifrån. Utmaningen startar nu och håller på fram till och med den 19 juni 2016 (vecka 24). Om man lyckas läsa allt på listan blir det alltså i snitt en novell i veckan, men för att klara utmaningen och vara med i utlottningen av fina novellpriser, räcker det att man prickar av minst 20 av beskrivningarna (varje novell får bara vara med en gång).

Om du vill vara med anmäler du ditt intresse här i kommentarsfältet och skriver sedan gärna en rad om utmaningen på din blogg. Jag kommer sedan att sammanställa en lista på de deltagande bloggarna så att vi kan klicka oss runt, få tips och bli inspirerade av varandra.

Om vi blir några stycken som vill vara med kommer jag också någon gång emellanåt att skriva ett inlägg där ni kan länka era inlägg som rör utmaningen under perioden. Till sist tänker jag mig att jag - med hjälp av er - kommer att sammanställa en lista över de noveller som vi tyckt allra bäst om.

Visst vill du vara med?!



Här är listan att utgå ifrån:


1. Läs en novell av en fransk författare

2. Läs en novell där ett hus spelar en stor roll

3. Läs en novell med en siffra i titeln

4. Läs en novell som är utgiven 2015

5. Läs en novell som utspelar sig i Afrika

6. Läs en novell som har namnet på en stad i titeln

7. Läs en novell som har deckartema

8. Läs en novell som är skriven på 1800-talet

9. Läs en vintrig novell

10. Läs en novell som handlar om ett djur

11. Läs en novell som är den sista i en novellsamling

12. Läs en novell på engelska

13. Läs en skräcknovell

14. Läs en novell med jultema

15. Läs en novell som är skriven på 1950-talet

16. Läs en novell vars titel börjar på s

17. Läs en novell som utspelar sig på havet

18. Läs en novell av en augustprisvinnare

19. Läs en novell på danska eller norska

20. Läs en novell med kärlekstema

21. Läs en novell som har ett personnamn i titeln

22. Läs en novell med något kallt i titeln

23. Läs en novell av en rysk författare

24. Läs en novell som har samma namn som titeln på novellsamlingen den är med i

25. Läs en novell som utspelar sig i en stad/på en plats som du har besökt

26. Läs en novell vars titel innehåller ett verb

27. Läs en novell där böcker spelar en stor roll

28. Läs en novell som handlar om syskon

29. Läs en somrig novell

30. Läs en novell av en japansk författare

31. Läs en novell som utspelar sig i skogen

32. Läs en novell med en färg i titeln

33. Läs en novell vars titel slutar på n

34. Läs en novell som handlar om att resa

35. Läs en novell av en nobelpristagare

36. Läs en novell där ett barn är en av huvudpersonerna

37. Läs en novell av en författare som du tidigare bara läst roman/er av

38. Läs en novell av en författare som har samma för-, mellan- eller efternamn som du

39. Läs en novell av en finländsk författare

40. Läs en novell som utspelar sig i framtiden


________________________________________________________




47 kommentarer :

  1. Svar
    1. Jag gillar också noveller men borde alltså börja läsa fler :-)

      Radera
  2. Vilket fint initiativ! Jättekul utmaning! Jag är givetvis med och har skrivit om utmaningen på min blogg idag. :-)

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt kul utmaning. Tipsar om den på min blogg men hinner inte själv delta. Tyvärr. Följer er andra med intresse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att du inte hinner, men man kan ju inte vara med på allt. Kul att du tipsar på din blogg :-)

      Radera
  4. klart jag ska vara med: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2015/09/jag-alskar-noveller.html

    SvaraRadera
  5. Åh vad kul, jag vill absolut vara med. Har inte bloggat så länge så det här blir min första större utmaning.

    SvaraRadera
  6. jag vill också vara med! har en del novellsamlingar på min väldiga TBR-lista. jag tipsar på min blogg imorgon dag

    SvaraRadera
  7. Jag jag jag vill vara med! :-)

    Inlägg om utmaningen kommer upp i eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är mitt inlägg :-) Jag hann läsa en redan igår...

      http://annzah.com/2015/september/las-en-novell-utmaning-hos-ugglan-boken.html

      Radera
  8. Jag är inställd på att vara med. Eftersom jag försöker hålla mig till någon sorts princip om en bok = ett blogginlägg (och tvärtom) kommer min blänkare i ett inlägg när jag har läst någon novellsamling om ett litet tag (här finns några som den här utmaningen kan vara en god anledning till att ta itu med). Kan bli om någon vecka eller så, hoppas det är OK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är självklart helt okej. Roligt att du vill vara med :-)

      Radera
  9. Jag antar utmaningen och kommer att skriva om det under veckan

    SvaraRadera
  10. Låter som en rolig utmaning. Jag är gärna med. Lägger upp ett inlägg om utmaningen under dagen.

    SvaraRadera
  11. Jag är med på ett litet, litet hörn. http://feministbiblioteket.se/las-en-novell/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är med på ett hörn :-) Din tipslista blir fantastisk för oss!

      Radera
  12. första franska növellen läst: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2015/09/ett-enkelt-hjarta-av-gustave-flaubert.html

    SvaraRadera
  13. Hoppas jag inte kommer alldeles för sent ... en hög siffra hos mig!
    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2015/10/novelltips-med-siffra.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du vill vara med! Då lägger jag till dig på deltagarlistan!

      Radera
  14. Hittade hit tack vare Klimakteriehäxan - och vill gärna vara med. Inlägg följer, just nu försöker jag bestämma mig för om jag ska börja med Maupassant eller Vonnegut.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jättekul att du vill vara med! Jag lägger till dig på deltagarlistan direkt :-)

      Radera
    2. Är det Pro captu lectoris du vill ha med som deltagande blogg?

      Radera
    3. Pro captu lectoris får nog ligga kvar i malpåsen ett tag till. Jag håller mig på bastmattan.
      Margaretha

      Radera
    4. Då finns din blogg med på deltagarlistan!

      Radera
    5. Men hur hittar jag deltagarlistan?????

      Radera
    6. Om du klickar på fliken som heter "Utmaning: Läs en novell" överst i bloggen står det i den löpande texten "en lista på de deltagande bloggarna hittar du här" (där du kan klicka på "här"). Här kommer länken direkt också:

      http://ugglanoboken.blogspot.se/p/las-en-novell-deltagande-bloggar.html

      Radera
  15. Afrika-novell nu hos mej!
    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2015/10/novelltips-fran-afrika.html

    SvaraRadera
  16. Lite sen i starten, men nu är jag på gång med tre stycken här:
    http://jsprbok.blogspot.com/2015/10/93-dorothy-l-sayers-striding-folly.html

    SvaraRadera
  17. Jag vill gärna vara med! Började faktiskt min egen personliga novellutmaning tidigare i år, så jag känner iofs att jag fått lite av ett försprång, men ska läsa iaf 20 nya för att kunna delta i tävlingen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du vill vara med :-) Jag lägger till dig på deltagarlistan!

      Radera
  18. Ny avbockning: http://jsprbok.blogspot.com/2015/10/97-georges-simenon-mannen-pa-gatan.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...