tisdag 19 januari 2016

Jorden runt med Lyrans Noblesser

Ni har väl inte missat att Lyran för femte gången ska ta oss med på en resa Jorden runt? Jag ser verkligen fram emot den här utmaningen - den är ett bra tillfälle att läsa böcker som tar en lite längre bort från det svenska och västerländska perspektivet.

Utmaningen drar igång i februari, fyra världsdelar ska besökas och man kan läsa en eller flera böcker per världsdel från en i förväg bestämd litteraturlista.

Jag har redan börjat spåna lite på vilka böcker jag ska rikta in mig på och märker att flera av titlarna redan står i hyllan och väntar. Lydia Davis är jag nyfiken på, Hägern hade jag ändå tänkt läsa, precis som Hönan som drömde om att flyga och Irakisk Kristus. Naturligtvis har jag planerat att läsa den senaste Nobelpristagaren och Toíbíns Nora Webster tror jag är en bok precis i min smak. Jag får väl se hur många jag hinner med.

Hela listan ser ut så här:

"Amerika
En bön för de stulna - Jennifer Clement (Mexico)
Hägern - Lise Tremblay (Kanada)
Jag har det rätt bekvämt, men skulle kunna ha det lite bekvämare - Lydia Davis (USA)
Hausfrau - Jill Alexander Essbaum - (USA)
Kaptenens verser - Pablo Neruda (Chile)
Axolotl - Julio Cortázar (Argentina)

Asien
Hönan som drömde om att flyga - Sun-Mi Hwang (Sydkorea)
Irakisk Kristus - Hassan Blasim (Irak)
Aldrig bättre - O Thiam Chin (Singapore)
Brända skuggor - Kamila Shamsie (Pakistan)
Snöns rike -  Yasunari Kawabata (Japan)
Rismodern - Rani Manicka (Malaysia)

Afrika
Onåd - J.M. Coetzee (Sydafrika)
Vi behöver nya namn - NoViolet Bulawayo (Zimbabwe)
True murder - Yaba Badoe (Ghana)
Enstörig - Nina Bouraoui (Algeriet)
Drottning Pokou : Concerto för ett offer - Véronique Tadjo (Elfenbenskusten)
Alla borde vara feminister - Chimamanda Ngozi Adichie (Nigeria)

Europa
Kriget har inget kvinnligt ansikte - Svetlana Aleksijevitj (Vitryssland)
Nora Webster - Colm Tóibín (Irland)
Misstag i Moskva - Simone de Beauvoir (Frankrike)
Flykten - Jesús Carrasco (Spanien)
Dikter och fragment - Sapfo (Grekland)
Väggen - Marlen Haushofer (Österrike)"

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...