torsdag 4 maj 2017

Olikhetsutmaningen: ute och inne

Olikhetsutmaningen hos enligt O bjuder den här veckan på ett nytt motsatspar:

"veckans olikhetsutmaning handlar om orden ute och inne. Det kan handla om plats, men också om vad som är inne och ute rent popularitetsmässigt."

Ute vill jag gärna illustrera med Teju Coles roman Open City. Den handlar om Julius, en ung nigeriansk läkare som vandrar i timtal genom New Yorks gator.

Den bok jag direkt kom att tänka på när jag hörde temat inne var Anne Franks dagbok. Onekligen och sorgligt nog, hålls den judiska flickan Anne gömd inne i ett hus för att undvika att bli upptäckt av nazisterna.

10 kommentarer :

  1. verkligen ett starkt exempel om inne

    SvaraRadera
  2. förfärligt att sitta instängd på det sättet

    SvaraRadera
  3. Ja, i New York kan en verkligen vandra hur länge som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte varit där ännu, men det står högt upp på resmålslistan!

      Radera
  4. Det blev väl bra olikhetsytterligheter!

    SvaraRadera
  5. Vilka bra val! Jag har inte läst New York-boken av Cole, men den som utspelar sig i Lagos, som jag självklart glömt namnet på nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag också tänkt läsa - Open City gjorde intryck!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...