måndag 15 maj 2017

Tematrio - pojkar

Förra veckan handlade Lyrans tematrio om flickor och den här veckan är det pojkarnas tur.

1. Den första boken jag vill tipsa om är en gammal favorit. Sue Townsends The Secret Diary of Adrian Mole Aged 13 3/4 skildrar på ett humoristiskt sätt Adrians tonårstid och hans problem med tjejer, finnar och pinsamma föräldrar. Jag har inte läst den på många år, men kanske håller den fortfarande?

2. Nästa bok i trion är en riktig klassiker, nämligen Flugornas herre av William Golding. När ett flygplan störtar blir en grupp pojkar strandsatta på en ö och kampen för överlevnad tar sin början.

3. Till sist, Michael Frayns roman Spies, där pojkarna Keith och Stephen i andra världskrigets London leker krigslekar och spionerar på grannarna. Vad de inte kan veta är att deras oskyldiga lekar kommer verkliga hemligheter på spåren.

22 kommentarer :

  1. Flugornas herre är den enda jag läst av dina tre.

    SvaraRadera
  2. Townsends bok har jag, ännu oläst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer ihåg att jag var riktigt förtjust i den... för ganska längesen nu :-)

      Radera
  3. Flugornas herre borde man allt ha kommit på!

    SvaraRadera
  4. Flugornas herre är den enda jag läst av dina tre.

    SvaraRadera
  5. Spies har jag inte läst. Adrian Mole är klart underhållande och Flugornas herre är en sann klassiker. Bra trio.

    SvaraRadera
  6. har läst flugornas herre och känner till Adrian Mole, men Spies är ny för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte den var så stor i Sverige, om den ens blev översatt.

      Radera
  7. Flugornas herre är klockren! Jag hade tagit den om det inte hade varit att jag redan nämnt den så ofta i tematrios på sistone.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland verkar det som om man skulle kunna passa in samma bok på precis alla teman :-)

      Radera
  8. Har inte läst någon av dessa böcker. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  9. Jag har läst alla tre i trion men på svenska. Spioner hade jag helt glömt bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev också påmind först när jag kikade runt i bokhyllorna här hemma.

      Radera
  10. Läst första och andra boken. Om stackars Adrians vedermödor skulle det kanske vara roligt att läsa på nytt. ;)

    SvaraRadera
  11. nobeller:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/05/nobeller.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...