torsdag 15 juni 2017

Sommarläsningsdrömmar


Visst är det så att man alltid har storslagna läsplaner inför sommaren? Att det sen kanske till och med blir mindre läst än vanligt hör inte hit. Ibland är det själva planerandet och drömmen om läsning som är huvudsaken.

Jag har därför precis reserverat en ansenlig hög med böcker från biblioteket. Till exempel vill jag läsa fler böcker om Ruth Galloway (har än så länge bara läst The Crossing Places) så del två och tre i serien fick det bli: The Janus Stone och The House at Sea's End. Jag har också exempelvis lånat Ett helt liv av Robert Seethaler som jag länge varit sugen på att läsa.

Under våren har jag botaniserat i flera engelska bokhandlar, så jag har flera engelska romaner som väntar på att bli lästa. Addlands av Tom Bullough ser jag fram emot, precis som Hot milk av Deborah Levy och Eileen av Ottessa Moshfegh. En bok som utspelar sig på de yttre Hebriderna är The Singing Sands av Josephine Tey - bara miljön gör att jag längtar efter läsningen.

Igår kväll började jag också på Nidstången, första delen i PAX. Spänning från sida ett såklart, så jag misstänker att jag kommer att vilja sluka de andra delarna också. 

Sen får jag alltid lust med lite större projekt under sommaren. Som att fördjupa mig i ett helt författarskap och läsa både allt av författaren och böcker om författaren. Virginia Woolf ligger bra till och gärna med tillhörande resor till platser hon har bott och skrivit om. Fast detta får kanske tillhöra just drömmarna om läsning, i alla fall den här sommaren.

Hur ser det ut med era sommarläsningsplaner?


10 kommentarer :

  1. jag har lite blandade funderingar, vi får se, kanske fler noveller

    SvaraRadera
  2. Jag har släpat med mig en hel hög böcker till landet, såna som jag köpt för länge sedan men inte läst än. Sommaren är perfekt för läsning! Gärna blandat med deckare, klassiker, serietidningar och tjocka tegelstenar.

    SvaraRadera
  3. Griffiths böcker om Ruth Galloway är perfekt sommarläsning! Min enda plan för sommarens läsning är att beta av så många som möjligt av de olästa böckerna här hemma. Vi får se hur det går! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin bild :-) Jag älskar vallmo.

    Jag ska läsa ikapp min kvinnliga nobelpristagarutmaning :-) plus antagligen en del skräck, har just läst Helena Dahlgrens 100 hemskaste (rekommenderas!) och är inspirerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kvinnliga Nobelpristagarna ska jag också ta tag i...

      Radera
  5. jag vet att jag ska läsa Hanya Yanigahara, Elena Ferrante, Villette och Professorn och så lite barnböcker. sedan får vi se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något att se fram emot! Yanigahara är jag också väldigt sugen på!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...