onsdag 20 september 2017

En storm kom från paradiset

Johannes Anyurus En storm kom från paradiset skildrar en värld jag inte är van att läsa om: huvudpersonen utbildar sig till flygplanspilot, det är militära miljöer, fängelseceller, fångläger och ett obehagligt förhörsrum. I början undrar jag om detta kommer att locka mig att läsa vidare, men snart är jag fast.

Boken är en sons försök att förstå sin far. Pappan, en ung ugandisk man, får efter en våldsam barndom chansen till ett annat liv när han får studera vid flygvapenakademin i Grekland. Men när Idi Amin tar makten i Uganda förändras allt. Pappan kan inte återvända dit, utan flyr istället till Rom där han har en kusin. Tyvärr får hans längtan att flyga honom att återvända till Afrika och det är då han blir arresterad, förhörd och satt i fångläger.

Hela pappans liv - från det att hans mor skickar honom att bo med en våldsam storebror  - är en enda lång flykt. Historien formar hans liv och han kan varken gå tillbaka och ställa tillrätta eller för den delen se framåt med nån verklig tillförsikt. Anyuru uttrycker det som att han tvingas att "ständigt backa in i framtiden."

Förutom den intressanta handlingen är det språket som gör att jag är så förtjust i den här boken. Anyuru blandar exakta flygtermer med bildspråk som är diskret, elegant och talande. Jag blir sugen på att läsa någon av Anyurus diktsamlingar, för det var som poet han först blev publicerad. Jag har också hans senaste roman De kommer att drunkna i sina mödrars tårar att se fram emot.


Titel: En storm kom från paradiset
Författare: Johannes Anyuru
Utgivningsår: 2012
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 248

2 kommentarer :

  1. visst är Anyuru bra, låter som rapp när han läser själv....
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/09/huset-av-torgny-lindgren-novellsudokut-4.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...