tisdag 17 april 2018

Veckans topplista: gula bokomslag

Hos Johannas deckarhörna gör vi varje vecka en topplista enligt ett visst tema:

"Den här veckan fokuserar vi på bokomslag i samma färg som vårsolen: den dominerande kulören ska vara gul!"

Här kommer min lista (utan inbördes ordning):

1. Jag inleder faktiskt med en bok jag ännu inte läst, men som jag gärna vill läsa. Med ett så gult omslag får Zadie Smiths senaste, Swing Time, en självskriven plats på listan.

2. Mitt namn är Lucy Barton av Elizabeth Strout tycker jag mycket om. Det är en lågmäld bok där inte mycket händer på ytan, men där man anar ett bråddjup mellan raderna.

3. En annan bok med gult omslag är Clarice Lispectors Stjärnans ögonblick. Den var det första jag läste av författaren, och nu är jag sugen på att läsa något mer eftersom det i april är portugisiska som gäller i min läsutmaning månadens språk.

4. Majgull Axelssons  Jag heter inte Miriam får också en plats på listan. Boken handlar om Miriam som överlevde Ravensbrück och sedan hamnade i Sverige.

5. Till sist, en klassiker vid det här laget, Chimamanda Ngozi Adichies En halv gul sol. Onekligen en gul känsla både i titel och omslag.

34 kommentarer :

  1. Vill gärna läsa både Swing Time och En halv gul sol :) Jag heter inte Miriam har jag läst och Axelsson skriver ju alltid bra.

    SvaraRadera
  2. En halv gul sol och Jag heter inte Miriam är ju så bra. De övriga har jag inte läst men jag är verkligen intresserad. Tack för tipsen!!

    SvaraRadera
  3. snyggt, gillade Lucy Barton, biblioteksbok.

    SvaraRadera
  4. Vilket fint gult kollage. Jag har inte läst en enda av dessa.

    SvaraRadera
  5. Inte läst någon men är nyfiken på flera!

    SvaraRadera
  6. Bara kändisar men swingtime har jag inte läst...ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, som sagt. Men är lässugen!

      Radera
  7. har ännu inte läst Swing Time och Lispector men de andra tre. snyggt collage!

    SvaraRadera
  8. (har dy läst Hilary Mantels noveller:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/04/mordet-pa-margaret-thatcher-av-hilary.html

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst någon men sugen på två här.

    SvaraRadera
  10. Axelssons bok fick listas hos mig med. Inte läst någon av de övriga, tack för tips!

    SvaraRadera
  11. En halv gul sol köpte jag på bokrean för något år sedan. Den har dock inte hamnat överst i läslistan än.

    SvaraRadera
  12. Jättefina omslag. En halv gul sol och Jag heter inte Miriam finns även i min bokhylla.

    SvaraRadera
  13. Fin bild! En halv gul sol och Jag heter Miriam har jag läst.

    SvaraRadera
  14. (jag tror du vill lyssna på detta:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/04/orlando-av-virginia-woolf.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vill jag verkligen. Tack för tips :-)

      Radera
  15. Så fin beskrivning av Mitt namn är Lucy Barton, den boken tyckte jag väldigt mycket om och ser fram emot författarens kommande bok nu i sommar. Swing time hade jag planerat att läsa när den kom, men det har fortfarande inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Swing Time står på vänt hos mig också.

      Radera
  16. Fina gula omslag!Har bara läst En halv gul sol.

    SvaraRadera
  17. kan du godkänna det här? https://mrscalloway.blogspot.se/2018/04/min-forsta-krets.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är det godkänt :-) Har också planer på att läsa ur den boken.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...