lördag 3 augusti 2013

Bokbloggsjerka - Böcker och kunskap

Annikas litteratur- och kulturblogg har varje vecka en så kallad bokbloggsjerka. Tanken är att man besvarar en viss fråga i sin blogg och sedan delar med sig av länken. Därefter hoppar - eller jerkar - deltagarna runt på varandras bloggar. En kul tanke, tycker jag, och bestämmer mig för att jerka jag också. Veckans fråga är denna:

Har du läst någon bok/några böcker som har lärt dig någonting om historia, konst, musik, vetenskap etc?


The Swan Thieves
Den första boken jag vill rekommendera är The Swan Thieves av Elizabeth Kostova. Här får läsaren inte bara färdas tillbaka till de franska impressionisterna - dessutom får man mycket kunskap om själva måleriet, både i nutid och vid 1800-talets slut.

Boken handlar om psykiatern Andrew Marlow, hans mystiske patient, målaren Robert Oliver, och den impressionistiska målarinnan Béatrice de Clerval. Boken är en blandning av historisk skildring, mysterium och kärleksroman. Läs gärna vad jag tyckte om boken här.


Hundpojken
Nästa bok på min lista är Hundpojken (2009) av Eva Hornung. Boken handlar om en liten pojke i Moskva som blir övergiven av sin familj. När maten tar slut beger sig ut ur huset och vandrar iväg. Efter ett tag får han syn på en hund som han bestämmer sig för att följa efter. Han får på något mystiskt sätt kontakt med hunden som leder honom bort till sin flock. Pojken finner värme och trygghet hos de herrelösa hundarna  och så småningom blir han upptagen som en medlem i flocken. På sätt och vis blir han då varken människa eller hund.

Boken lär oss mycket om vad det egentligen innebär att vara människa. Man talar ofta om att en person beter sig som ett djur, och menar det på ett nedsättande sätt. Men Hundpojken visar oss att det ofta kan vara människorna som är onda och djuren som har de så kallat "mänskliga" egenskaperna.

Drömfakulteten : tillägg till sexualteorin

 
Mitt tredje och sista exempel är Sara Stridsbergs mästerliga roman Drömfakulteten från 2005. Författaren tar oss med till sextiotalets USA, till konstvärlden, till de prostituerade, till klubbarna. I fokus står Valerie Solanas, kvinnan som författade SCUM-manifestet och sköt popkonstikonen Andy Warhol. Det är en händelserik tid och spännande människoöden man får lära sig mer om.

Vi följer Solanas tätt i spåren där hon glider fram i sin silvriga kappa på väg mot undergången. Det är omöjligt att inte bli berörd av hennes öde - Stridsbergs suggestiva skildring lever kvar i en länge efteråt.




7 kommentarer :

  1. Det finns massor att lära av de flesta böcker, tror jag. Hundpojken låter intressant.

    SvaraRadera
  2. Hundpojken har jag tittat på ett par gånger och tänkt köpa hem, får göra det nästa gång jag klickar hem något från nätet :)

    SvaraRadera
  3. Jo, Hundpojken är intressant. Man får också reda på en hel massa om hundar, om deras flockbeteende, om deras kommunikation med varandra osv. För mig som inte kan speciellt mycket om hundar, var det fascinerande! Kan tänka mig att det kanske är ännu mer intressant om man själv har en hund?

    Möjligen tycker jag att det var lite svårt att leva sig in i boken ibland - förmodligen för att den till stor del är berättad ur den här hundpojkens perspektiv, och det är väldigt mycket vad han gör, och inte så mycket om hur det får honom att känna sig. Det är helt klart en bok som vinner på att diskuteras efteråt. Man lär sig, som sagt, mycket av den.

    SvaraRadera
  4. Drömfakulteten verkar intressant. Svårt att få nog av beskrivningar av 60-talets New York. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Drömfakulteten är en mycket bra bok, som jag varmt kan rekommendera! Just kids av Patti Smith?

      Radera
  5. Hundpojken har jag hört talas om. Den verkar bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är absolut läsvärd - en lite annorlunda bok!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...