tisdag 20 augusti 2013

Ugglans Quiz - Så börjar boken...




Gillar du frågesport och böcker? Då är du välkommen att roa dig här en stund! Ugglans Quiz är ett återkommande inslag, där jag sätter ihop ett antal citat som har något slags litterärt tema. Din utmaning blir att se hur många citat du kan identifiera! När du vill kontrollera dina svar kikar du bara längst ner på sidan.


Om du vill får du gärna dela med dig här i kommentarsfältet hur det gick för dig.

Alla citaten är den här veckan de inledande meningarna från en roman. Lycka till!


Så börjar boken...

1."Mig får ni se upp med! En förgrämd, ensamstående kvinna med klart avvikande känsloliv. Vem vet vad jag tar mig till nästa fullmåne? Ni har väl läst Stephen King? Jag sitter på en blanknött mörkgrön bänk vid min mans grav och retar mig på hans gravsten."


2. "Man kan tycka att han kunde ha bestämt sig tidigare och att han kunde ha varit karl nog att meddela omgivningen sitt beslut. Men Allan Karlsson hade aldrig grubblat för länge kring saker och ting."


3. "Någon måste ha förtalat Josef K., ty utan att ha gjort något ont häktades han en morgon."


4. "Det ska handla om Det Fruktansvärda, detta som jag nu ger mig in på, det ska det naturligtvis, men också om annat. Det är ju den ödesdigra händelsen som gör att jag kommer ihåg sommaren 196- starkare än alla andra somrar under min uppväxt."


5. Mae Mobley föddes tidigt en söndagsmorgon i augusti 1960. Söndagsbarn är kyrkbarn, brukar vi säga. Jag tar hand om vita människors barn, det är vad jag gör, och lagar mat och städar."


6. "Min mor körde mig till flygplatsen med fönsterrutorna nervevade. Det var tjugotre grader varmt i Phoenix, och himlen var molnfri och klarblå."


7. "Det var en afton i början av maj. Den lilla trädgården på Mosebacke hade ännu ej blivit öppnad för allmänheten, och rabatterna voro ej uppgrävda; snödropparne hade arbetat sig upp genom fjolårets lövsamlingar och höllo just på att sluta sin korta verksamhet för att lämna plats åt de ömtåligare saffransblommorna, vilka tagit skydd under ett ofruktsamt päronträd."


8. "Kvart i sex började väckarklockan knäppa. När den knäppt några gånger kom en serie korta ringningar. Reine stängde av. Han hade varit vaken länge, packat, klätt sig, slumrat i småstunder och vaknat igen vid halvsextiden. Han vräkte undan lakanet och  klev upp ur sängen redo, och klädd i jeans, gul T-shirt och handbollsskor med för långa snören."


9. "Alla vet hur de hängde där på korsen och vilka som stod samlade omkring honom, Maria hans moder och Maria från Magdala, Veronika och Simon från Cyrene, som bar korset, och Josef från Arimatea, han som svepte honom. Men ett stycke längre ner på sluttningen, lite avsides, stod en man och iakttog oavlåtligt honom som hängde däruppe och dog, följde hans dödskamp ända från dess början till dess slut."


10. "Hon väntar på ett svar men Elias vet inte vad han ska säga. Det finns inget som skulle göra henne nöjd. I stället stirrar han på sina händer. De är så bleka att varje blodkärl syns i det skarpa lysrörsljuset.
     "Elias?"
     Hur står hon ut med att jobba i det här patetiska lilla rummet med dess pärmar, trötta krukväxter och utsikt över skolans parkering? Hur står hon ut med sig själv?
     "Kan du förklara hur du tänker?" säger hon."



De rätta svaren:
1.Katarina Mazetti, Grabben i graven bredvid. 2. Jonas Jonasson, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. 3. Franz Kafka, Processen. 4. Håkan Nesser, Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö. 5. Kathryn Stockett, Niceville. 6. Stephenie Meyer, Om jag kunde drömma. 7. August Strindberg, Röda rummet. 8. P.C. Jersild, Barnens ö. 9. Pär Lagerkvist, Barabbas. 10. Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren, Cirkeln.


18 kommentarer :

  1. Vad roligt! Jag kunde bara tre. Jag tycker mycket om inledningen till Blonde av Joyce Carol Oates.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade det! Du är förstås jättevälkommen att gissa på fler citat i nästa veckas quiz! Jag har ännu inte läst Blonde, men det är en bok som jag ser fram emot att ta tag i någon dag!

      Radera
  2. Jag svarade i form av en egen förstamening (eller snarare, hela första sidan...för att den är så vacker)! http://www.bokdetektiven.se/?p=1551

    Quizet gick det sådär med ;) Två rätt (1 och 3), och var inne på rätt spår på 7 men inte hela vägen fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken är ju att det är kul, eller hur? :-) Ska genast läsa vilken förstasida du har i ditt inlägg!

      Radera
  3. Jag kunde bara en! Pinsamt! Vilken kul ide. Bra att kolla hur mycket man minns:):

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillade idén! Välkommen att testa dig på nya citat nästa vecka!

      Radera
  4. Klarade fem :) + en irriterande "har det på tungan, vet författaren, men kan inte komma på rätt titel" (Processen...) Tycker det är roligt med första-meningar som gör intryck, men tycker inte att det spelar någon större roll för boken. Den första sidan eller två i Hanteringen av odöda fick mig på fall, men boken är nedpackad så... sorry.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! :-) Håller helt med om att det är kul med förstameningar. Är de riktigt bra är man ju fast redan från början, som i Hanteringen av odöda (minns också att den gjorde intryck!)

      Radera
  5. De enda jag klarade var Processen, Niceville och Barnens Ö. Sen förstod jag att det var Strindberg, men inte vilken av hans böcker... Inte så dåligt ändå med tanke på att jag bara läst Barnens Ö av dem och det för över 30 år sen...

    Inledningen är viktig, men för mig inte avgörande. Jag läser nästan alltid ut de böcker jag börjar på, oavsett hur det börjar... Fast jag har inga exempel att ge, jag kommer aldrig ihåg texten när jag läst en bok, bara känslan jag hade...

    SvaraRadera
  6. (Hittat hit via bloggjerkan)

    Jag klarade sju av tio, är rätt nöjd. De andra tre hade jag inte läst (4,5 och 10). Jag älskar bra inledningar, jag har faktiskt ett inlägg som väntar på att publiceras med inledningar från mina favoritböcker, jag kan länka till det när jag lagt upp det. En bra inledning sätter en stämning och krokar fast mig.

    Jag gillar t.ex. Jane Eyre: "There was no possibility of taking a walk that day" och Pride and Prejudice: "It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife".

    Mika Waltaris Sinuhe har en fantastisk inledning: "Jag Sinuhe, Senmuts och hans hustru Kipas son, är det som skriver detta. Icke för att prisa gudarna i landet Kem, ty vid gudar är jag trött. Icke för att prisa faraoner, ty vid deras gärningar är jag trött. Blott för min egen skull är det jag skriver detta. Icke för att smickra gudar, icke för att smickra konungar, icke av fruktan, och icke av framtidshopp. Ty under min levnads tid har jag erfarit och förlorat så mycket att jag icke plågas av fåfäng fruktan, och vid hoppet om odödlighet är jag led, liksom jag är led vid gudar och konungar. Det är endast för min egen skull jag skriver detta, och häri tror jag att jag skiljer mig från alla skrivare, så i det förgångna som i framtiden." Pompöst och sorgligt på en gång <3

    Dick Francis har bra inledningar, det har jag bloggat om här, och här är ännu ett exempel, Very Far Away from Anywhere Else av Ursula K. LeGuin. /shamless pimping av egen blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen bra jobbat med citaten!

      Roligt att du också gillar inledningar! Pride and Prejudice är också en av mina favoriter - den orsakar ju nästan rysningar längs ryggraden, så bra den är :-)

      Ska genast kolla in dina inlägg om bra inledningar, och tack för en lång och intressant kommentar!

      Radera
    2. Jag är trots allt litteraturvetare och bibliotekarie, någonstans ska det väl märkas ;-)

      Radera
    3. Det märks :-) Du får testa den här veckans quiz också!

      Radera
  7. Jag kunde förvånansvärt många, sju stycken. Förstameningar är helt klart viktiga, jag har några som jag ska försöka få tummen ur och blogga om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt jobbat! Jag ser fram emot ett inlägg om förstameningar!

      Radera
  8. 8½ kunde jag - jag fick bara inte ur mig namnet på Lagerkvists bok! ;)

    Mazetti-citatet är bara så underbart.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...