tisdag 10 september 2013

Tematrio - Tunnisar

Förra veckans tematrio hos Lyran handlade om tegelstenar. Den här veckan ska vi ägna oss åt raka motsatsen, nämligen böcker som bara är sisådär en 50-150 sidor långa. Utmaningen i tematrion lyder: "Berätta om tre minnesvärda tunnisar!"

Älskaren (pocket)Älskaren av Marguerite Duras utspelar sig i Indokina under 1930-talet. Det är en självbiografisk roman om en femtonårig fransyska som inleder en passionerad kärleksförbindelse med en rik kinesisk man.
Den scen som dominerar romanens inledande del är svår att glömma. En färja glider fram över Mekong-floden, en spinkig vit flicka, på väg tillbaka till skolan i Saigon, lutar sig mot relingen. Hon är iklädd en ärmlös klänning i råsiden, högklackade guldlaméskor och på huvudet en manshatt. Flickans långa kopparfärgade hår är samlat i två flätor och läpparna är körsbärsröda. Hon är van vid att folk stirrar på henne.
I en svart limousin sitter en elegant kinesisk man. Han erbjuder flickan skjuts och hon tackar ja.

Efter detta första möte hämtas flickan varje eftermiddag efter skolan med limousin och körs till mannens lägenhet. Undangömda för omvärlden, hänger de sig där åt den förbjudna kärleken.
Yarden (pocket)Yarden av Kristian Lundberg är romanen han skrev efter att själv ha varit en av arbetarna på just "Yarden" i Malmös hamn.  (Läs också Och allt skall vara kärlek och En hemstad: berättelsen om att färdas genom klassmörkret, som tillsammans med Yarden utgör en slags trilogi).

Bakgrunden till romanens tillblivelse är att Lundberg hade en skatteskuld och behövde skaffa pengar. Det var då hans egen bakgrund hann ifatt honom. Författaren Lundberg blev återigen den fattiga arbetarkillen från gatorna runt Värmhemstorget. Som en självklar lösning på sitt pengaproblem tog han timanställning på Yarden, med obefintlig anställningstrygghet och vidriga arbetsförhållanden.

Yarden skildrar kroppsarbetet och den ovärdiga arbetssituation som är verklighet för de som inte har något annat val. Lundberg vill lyfta fram ett undangömt arbetskollektiv som de flesta nog inte tror existerar i dagens Sverige.

Men det är också berättelsen om Lundbergs egen uppväxt. Fattigdomen och utsattheten, en frånvarande far och en mor som är sjuk i schizofreni. Klassresan.

Ämnet i Yarden är tungt, men det berättas på en poetisk prosa som flyter fram över sidorna. En ren njutning!

Den gamle och havet (inbunden)Till sist vill jag nämna en av de kanske mest kända kortromanerna, nämligen Ernest Hemingways Den gamle och havet.

Den gamle kubanske fiskargubben Santiago har i 84 dagar gett sig ut på havet i sin båt, och i 84 dagar har han återvänt utan någon fångst. Den 85:e dagen händer så det oerhörda.

Santiago får den största svärdfisk han någonsin sett på kroken. Nu börjar kampen mellan den gamle mannen och fisken, en svår och långdragen kamp som ska hålla på i ett och ett halvt dygn.

Romanen är förstås inte bara en skildring av kampen mellan en man och en fisk. Kampen blir en symbol för själva livet - den varats intensitet som ibland överskuggar allt annat. Men också livets oberäknelighet och motstånd, som bara en envishet på gränsen till heroism kan besegra.

32 kommentarer :

  1. Yarden vill jag läsa. Det är många som rekommenderat den.

    SvaraRadera
  2. Hemingway ja, en riktig klassiker. Fin!

    SvaraRadera
  3. Den gamle och havet har jag läst, men kommer inte ihåg någonting. Lite konstigt att Hemingways böcker har en oförmåga att stanna kvar hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det kanske med vissa böcker/författare? Säkert olika vilka författare det gäller för olika läsare, men ändå. Situationen man läste boken i spelar säkert en stor roll också.

      Radera
  4. Älskaren är ett bra tips. Den ska jag läsa om nån dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är en favorit som är väl värd att läsas om!

      Radera
  5. Duras är en av de där böckerna som jag ofta tänker läsa. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra, så du kommer inte att ångra dig!

      Radera
  6. Älskaren står på min läslista. Undrar när jag kommer dit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju ganska kort, så snart kanske? :-) Den är väl värd det!

      Radera
  7. Yarden är den enda av dessa jag läst, den är ju å andra sidan väldigt bra. Tänkte inte på den när jag gjorde min egen lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar Yarden jättemycket och de andra två av Lundberg i trilogin också!

      Radera
    2. Jag har totalt lyckats missa att det finns fler, måste undersökas med en gång.

      Radera
    3. De är också bra, så gör det :-)

      Radera
  8. Åhnej! Jag missade att ha med "Älskaren" i min trio! Och den som jag gillar så! Måste ha varit fråga om fullständigt hjärnsläpp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ibland :-) Visst är den bra!?

      Radera
  9. Håller verkligen med dig om att "Älskaren" etsar sig fast i minnet. "Yarden" och "Den gamle och havet" har jag inte läst. Inte ÄN!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något trevligt att se fram emot!

      Radera
  10. "Clockwork Orange" av Anthony Burgess, "Zadig" och "Candide" av Francois de Voltaire.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar dina val! Clockwork Orange är bra men läskig!

      Radera
  11. Den gamle och havet glömde jag! Bra tips du kommer med, älskaren måste jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskaren är väldigt bra, så jag håller med - den måste du läsa :-)

      Radera
  12. Norstedts gav ut en serie med miniklassiker (Fabel, är nog ca. 10-15 år sen). Vet inte om dom går att få tag i, men där fanns en del läsvärda tunnisar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra tips! Borde ju finnas på antikvariat om inget annat.

      Radera
  13. Älskaren är den enda av dessa som jag har läst, men det är ju en helt underbar bok. Jag måste helt enkelt läsa mer av Duras!

    SvaraRadera
  14. Tack för förslag om "miniklassiker". Den gamle och havet låter intressant att läsa igen. Bra nu i höstmörkret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst skulle det förgylla höstmörkret lite!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...