onsdag 2 oktober 2013

Jorden Runt - Dags för Afrika!


I Jorden Runt-utmaningen har vi nu styrt kosan söderut - oktober månad ska ägnas åt böcker från Afrika.

Den här etappen på bokresan har jag sett särskilt mycket fram emot. Jag har inte läst så många böcker från Afrika och tycker det ska bli roligt att göra en djupdykning på en kontinent som verkligen fascinerar mig. Jag skulle gärna resa dit i verkligheten också, men en bra början blir att välja någon eller några av böckerna från Lyrans lista:


Elieshi Lema, Bränd jord (Tanzania):

Bränd jord : en kärleksroman (inbunden)


Calixthe Beyala - Ännu talar träden (Kamerun):


Ngũgĩ wa Thiong'o - En blomma av blod (Kenya):

En blomma av blod (inbunden)

Tunisian girl : en bloggares berättelse om den arabiska våren (häftad)
Kopano Matlwa - Coconut (Sydafrika):

Coconut (inbunden)

Frågan är nu bara var min resa ska börja någonstans? Jag har ingen klar bokfavorit den här gången, utan tycker alla verkar intressanta. Så blir det Tanzania, Kamerun, Kenya, Tunisien eller Sydafrika? Jag ska fundera lite till...



4 kommentarer :

  1. Jag kanske ger mig på Tunisian girl. Det finns inte så mycket lästid för mig i oktober och den är tunnast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland måste man välja så, men jag tror att den är riktigt läsvärd!

      Radera
  2. Jag ska åka till Kamerun jag!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...