lördag 11 januari 2014

Berättelser från Engelsfors

Berättelser från EngelsforsBerättelser från Engelsfors är (som man kan läsa på bokens baksida):  "Ett seriealbum för alla som har läst Cirkeln och Eld och vill ha mer." Då fanns alltså ännu inte Nyckeln, den sista delen i trilogin, men eftersom jag fortfarande inte har hunnit läsa avslutningen, tyckte jag att det passade bra att först ta mig an serieboken.
 
Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har här samarbetat med de tre serietecknarna Kim W. Andersson (annars kanske mest känd för Alena), Karl Johansson (har tidigare skapat Mara från Ulthar) och Lina Neidestam (står bakom serierna om Zelda.) Tillsammans har de komponerat åtta serieberättelser där vi får följa De utvalda både före Cirkeln och efter Eld.
 
Jag gillar verkligen det här. Det är spännande att få en lite annorlunda infallsvinkel på tonårshäxorna, och de olika stilarna på bilderna passar alla väl in i stämningen. Jag tycker det är särskilt fyndigt att låta Mona Månstråle, med sina spådomar och syner, vara den sammanbindande länken mellan de olika berättelserna. Naturligtvis skulle jag aldrig vilja ersätta romanerna i Engelsfors-triologin med serier, men jag tycker det är ett häftigt komplement.
 
Här följer några exempel på de snygga bilderna i boken:
 

Mona Månstråle av Kim W. Andersson





Vanessa och Linnéa av Lina Neidestam





Linnéa och Elias av Karl Johnsson

 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...