söndag 19 januari 2014

Skuggpojken: Carl-Johan Vallgrens debut som Lucifer

 Lucifer är det författarnamn som Carl-Johan Vallgren valt för att skriva sin nya samtida Stockholm noir-serie. Såhär skriver han själv om pseudonymen på sin hemsida:


"Ett nytt namn, eller en "författarpersona", ger mig möjlighet att våga chansa och skriva på ett sätt som jag kanske inte skulle göra under namnet CJ Vallgren"


Och det är faktiskt en något annorlunda stil som möter oss i Skuggpojken. Vallgren är lika skicklig med orden som vanligt, men språket är mer avskalat, mer rakt på. Som sig bör har boken ett rejält driv framåt och i mångt och mycket bärs texten av sin spännande handling. Ändå anar man den Vallgrenska lekfullheten, som här, i en blinkning till Samuel Beckett: "Två narkomaner väntade på Godot framför Åhléns skyltfönster" (s. 116.)
I händelsernas mitt finns Danny Katz, med en tuff uppväxt och bakgrund som tung narkoman, men också med talanger som gett honom arbete som försvarsanställd tolk och senare både översättare och dataprogrammerare.
Romanen börjar med en tillbakablick från 1970, där den unga pojken Kristoffer Klingberg blir kidnappad. Drygt fyrtio år senare försvinner hans bror, Joel Klingberg, och då kontaktar hans fru just Danny Katz, som har gjort lumpen tillsammans med Joel, och som enligt denne var den enda person han kunde lita på. Katz dras steg för steg in i den spännande handlingen, kantad av en familjeförbannelse, militära hemligheter och karibisk voodoo, och det dröjer inte länge förrän Katz själv är en jagad man.
Vid Katz sida dyker så småningom hans två ungdomsvänner upp: åklagaren Eva Dahlman och före detta kåkfararen Jorma. Alla tre växte upp i total utsatthet, men blev vänner och lever nu med att försöka hantera sina trasiga bakgrunder. Den här trion tycker jag om att läsa om. Förutom den rafflande handlingen, är det de här tre karaktärerna som är den stora behållningen för mig. Som noir-genren bör, är Skuggpojken en historia med mycket svärta. Hopplösheten och mörkret dominerar, men så länge Katz har Eva och Jorma, hålls hoppet vid liv.


Titel: Skuggpojken
Författare: Lucifer
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 376

6 kommentarer :

  1. Jag har inte läst något av denna författare än men skulle gärna vilja testa och det här är ju lite mer inom min bekvämlighetszon tror jag :)

    SvaraRadera
  2. jag funderar också på om jag skulle göra ett försök med denna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Riktigt spännande och välskriven!

      Radera
  3. Jag tyckte han funkade bra i genren men boken är lite för lång. Skulle skurit lite mer för tempots skull. Jag gillar Katz, vill läsa mer om honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte faktiskt inte alls på längden.Vill också läsa mer om Katz!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...