fredag 21 februari 2014

Bokbloggsjerka - en enda bok för resten av mitt liv

Annika ställer en klurig fråga i sin bokbloggsjerka den här veckan:
 
Om du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, vilken skulle det vara?
 
Det känns verkligen som en omöjlig tanke att jag bara skulle få läsa EN enda bok, men i så fall måste det vara en bok som har allt. En bok som jag hittar nya detaljer i för varje omläsning och som är extremt lång.
 
Då får det bli  William Shakespeare Complete Works. För det första  är det en bok med 2485 sidor, och för det andra är det verkligen en bok som har allt: kärlek, tragedi, krig, humor, vackert språk, intressanta ordlekar, referenser till mytologi och odödliga citat.
 
Jag tror faktiskt inte jag skulle bli uttråkad.
 
 

39 kommentarer :

  1. Svar
    1. Det blir ju ett stort och varierat innehåll för en enda bok!

      Radera
  2. Oh, det var ett bra val! Den kunde jag ju tänkt på - har den faktiskt hemma i hyllan köpt på någon bokrea någon gång. Den hade verkligen räckt länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och när man väl läst allt, hade den tålt flera omläsningar!

      Radera
  3. Tror det är rätt tanke där, samlade verk är bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får mycket innehåll i en enda volym!

      Radera
  4. Vilket bra val du gjorde! :)

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Man var ju tvungen att klura ut nåt som skulle räcka länge, och Shakespeare är ju alltid rätt!

      Radera
  6. Detta är det första av de förslag jag har läst som jag skulle kunna tänka mig :-) Jag har den också i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen Shakespeare och även om jag läst ganska många av pjäserna, så läser jag gärna om, plus att det finns massor som jag INTE läst.

      Radera
  7. Shakespeare skulle nog inte vara så dumt!

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Ja, jag tror den ade kunnat underhålla mig väldigt länge!

      Radera
  9. 2485 sidor, hjälp vad tjock den måste vara!

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. Ja, jag tror faktiskt det skulle kunna fungera!

      Radera
  11. Shakespeare är väl ett bra val!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte för inte njuter vi ju fortfarande av Shakespeare flera hundra år senare!

      Radera
  12. Haha var det den tjockaste boken,,smart val.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man nu bara får välja en så måste den ju vara så tjock som möjligt!

      Radera
  13. Det skulle i alla fall ta länge innan man blev uttråkad.

    SvaraRadera
  14. Smart val som ger många sidor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt många, och bra innehåll också!

      Radera
  15. Jag valde något liknande, Edgar Allan Poes samlade. Mycket läsning där också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samlade verk är nog det bästa valet på den här frågan!

      Radera
  16. Fint val! Man blir aldrig trött på Shakespeare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det finns ju en anledning till att hans verk sätts upp fortfarande! :-)

      Radera
  17. En sån står i min bokhylla och jag tror nog aldrig jag kommer att läsa den... Men det här hade verkligen varit rätt tillfälle för den, för där finns alla sorters berättelser, bra variation om det är den enda boken jag har att tillgå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är det verkligen inget man läser från pärm till pärm och boken skulle ju vara alldeles för otymplig för att hantera, men innehållet är allt man kan önska sig! Jag föredrar annars att läsa Shakespeares pjäser en i taget, en pjäs i varje bok :-) Eller se dem på teatern förstås!

      Radera
  18. Var grymt sugen på att ta den här själv men valde tillslut något annat. Nackdelen med samlingar som denna är att de är så stora och otympliga. Svåra att läsa i sängen tex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är nog inget jag skulle läsa ur om jag inte var tvungen... Läser däremot hemskt gärna Shakespeares pjäser en och en!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...