måndag 4 maj 2015

Tematrio - kalasande

Hos Lyran handlar tematrion den här veckan om kalasande:

"Berätta om tre böcker där man firar något; en födelsedag, en speciell händelse eller högtid eller något annat."

1. Håkan Nessers roman Människa utan hund inleds med att det ska hållas ett stort kalas hos familjen Hermansson, när pappa Karl-Erik fyller 65 och hans dotter Ebba 40. Men allt är verkligen inte bara glatt och festligt när familjen samlas - det blir tydligt att konflikterna är många. Speciellt inledningskapitlet när mamma Rosemarie resonerar kring livet med sin make Karl-Erik är en ren fröjd att läsa, trots att innehållet på sätt och vis är dystert. Något annat som gör att jag verkligen gillar boken är Nessers kriminalinspektör Gunnar Barbarotti.
 
2. I Akli Tadjers roman Paradisbaden fyller Adèle trettio år och hennes syster ordnar en fest åt henne. Adèle är singel och misstänker att hennes arbete som begravningsentreprenör kan ha en avskräckande effekt på männen. Men på festen träffar hon Léo, en före detta cirkusakrobat som numera är blind efter en fallolycka. Födelsedagsfesten som Adèle först var tveksam till, visar sig vara inledningen på något hon länge drömt om.
 
3. I Skymningslandet av Marie Hermanson dukas det ofta till fest. Martina arbetar under usla förhållanden som timanställd på ett hotell, och när hennes andrahandskontrakt på lägenheten sägs upp vet hon inte vart hon ska ta vägen. Då dyker hennes gamla väninna Tessan upp med ett erbjudande som Martina inte kan tacka nej till. Hon följer med till en herrgård där hon och Tessan arbetar hos en gammal dam för fickpengar och boende. Det speciella är att damen tror att det fortfarande är 1940-tal, och ofta dukar de matsalsbordet för middag med damens vänner, som i verkligheten sedan länge är döda.

23 kommentarer :

  1. Har bara läst Nessers bok av de här.

    SvaraRadera
  2. hermansson brukar vara bra, men de låter ganska udda i korta beskrivningar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör de faktiskt. Ofta tycker jag just att hon har så kluriga idéer till sina romaner - den här är inget undantag.

      Radera
  3. tänkte inte på Skymningslandet ochParadisbaden! tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  4. Fin trio! Nessers Människa utan hund är verkligen bra, Paradisbaden gillade jag också. Skymningslandet står dock oläst i hyllan men nu lockar den mig mer än någonsin.

    SvaraRadera
  5. "Skymningslandet" låter spännande, har hört andra tipsa om den förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är både spännande och intressant! En annorlunda romanidé.

      Radera
  6. Håkan Nesser är bra! De andra två har jag inte läst, "Skymningslandet" låter lite som "Grevinnan och betjänten" fast utan fyllefars?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör den ju faktiskt :-) Jag gillar Hermanson mycket för att hon har så intressanta romanidéer.

      Radera
  7. Har inte läst någon av böckerna, men jag tycker att Skymningslandet påminner om Grevinnan och betjänten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör den ju faktiskt :-) Men det är inte lika humoristiskt...

      Radera
  8. Ja men Skymningslandet har jag läst och nu kommer jag ihåg att det ofta var fest.

    SvaraRadera
  9. Nessers serie om Barbarotti är riktigt bra.

    SvaraRadera
  10. Gillade verkligen de böcker jag läst av Nessers serie med kriminalinspektör Gunnar Barbarotti, bl.a denna. Har inte läst de andra två.

    SvaraRadera
  11. En härlig trio! Läst och tyckt om dem alla!

    SvaraRadera
  12. Här var det en trio med böcker jag inte läst. Tack för tipsen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...