tisdag 27 oktober 2015

Läs en novell: Madame de Breyves melankoliska sommar

Precis som många andra (föreställer jag mig i alla fall) har jag planer på att någon gång ge mig på hela Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt. Men eftersom den är så ohyggligt lång tycks det rätta tillfället aldrig dyka upp...

Men den här vackra lilla boken från Novellix,  Madame de Breyves melankoliska sommar, innehåller en betydligt kortare text av samma författare. Dessutom passar den perfekt in i utmaningen Läs en novell under beskrivningen "Läs en novell av en fransk författare."

Novellen handlar om titelns Madame de Breyves, en uttråkad dam i borgerlig miljö som blir närmast besatt av en man som en gång närmade sig henne på en fest. Egentligen verkar Madame de Breyves tycka att monsieur de Laléande är underlägsen henne själv och inte ens särskilt intressant, men det är som om själva jakten och den passion hon målar upp i sitt huvud blir hennes enda intresse. Tankarna på monsieur de Laléande blir viktigare än allt annat.

Jag tycker Madame de Breyves melankoliska sommar är ett bra första möte med Marcel Proust. I novellix franska fyra ingår också Ett enkelt hjärta av Gustave Flaubert, Pauls flicka av Guy de Maupassant och Marcelle av Simone de Beauvoir.


Titel: Madame de Breyves melankoliska sommar
Författare: Marcel Proust
Översättare: Alan Asaid
Utgivningsår: första gången 1896, hos novellix 2014
Förlag: Novellix
Antal sidor: 29

________________________________________________________

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...