lördag 16 januari 2016

Kristina Ohlsson om skräckgenren

I eftermiddags lyssnade jag på Kristina Ohlsson på Kulturkvarteret i Kristianstad. Med anledning av att hon i dagarna släpper sin första skräckroman, Sjuka själar, pratade hon mycket om sitt förhållande till skräckgenren.

Bland annat fick vi veta en del om hennes egen inspiration vad gäller skräckgenren, och förutom Stephen King (som verkar vara hennes stora förebild) nämnde hon till exempel de här filmerna:


Rosemary's Baby (och ännu hellre Ira Levins bok), The Omen och The Ring. Läskigt värre, alltså. Vad alla hennes exempel verkade ha gemensamt är att det måste vara en god berättelse - inte bara skräck för skräckens egen skull alltså.

Hon pratade också om hur det är att skriva läskigt för barn. Under förra året släppte hon Mysteriet på Hester Hill som jag faktiskt precis läst (recension kommer snart). Hon är snart också aktuell med ännu en bok för barn, nämligen Zombiefeber (kommer ut i mars). Hon avslöjade också att hon själv först varit skeptisk till allt som handlade om zombies men sedan fastnade totalt för The Walking Dead.

Sjuka själar verkar vara en spännande historia. Se här:


Extra roligt tycker jag det är att boken utspelar sig i ett villakvarter här i Kristianstad, som också är Kristina Ohlssons barndomsstad. Naturligtvis fick jag med mig ett exemplar av boken hem.

Men mest av allt blev jag inspirerad av all den energi som Kristina Ohlsson utstrålar. Hon verkar skriva mest för att det är roligt och är så pass produktiv att förlaget inte hinner ge ut i samma tempo som hon färdigställer sina manus.

Det är inte utan att jag börjar fundera på om det snart är dags för mig att ta tag i ett nytt skrivprojekt nu när jag är klar med min examen och "bara" jobbar heltid...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...