måndag 12 september 2016

Boktolvan - en uppdatering

En av de utmaningar jag är med i är Boktolvan, som går ut på att man under året ska läsa något av tolv författare som man aldrig tidigare läst. En ny författare i månaden alltså (om man nu vill fördela det jämnt under året) -  ett bra sätt att bredda sin läsning.

Hittills har det gått ganska bra även om jag ligger lite efter i tidsschemat (om man nu ska tänka sig ett nytt författarskap i månaden). Att jag sen läst andra nya författare som inte finns med på min Boktolvalista är precis som det brukar vara...

Jag har gillat alla böcker i Boktolvan hittills, men den största favoriten är Elena Ferrantes Min fantastiska väninna (som jag skrivit om här.)



Min boktolva:

Svetlana Aleksijevitj, Kriget har inget kvinnligt ansikte
Belinda Bauer
Lisa Bjärbo, Allt jag säger är sant
Hassan Blasim
Jessie Burton
Lydia Davis, Samarbete med fluga och andra noveller
Elena Ferrante, Min fantastiska väninna
Jon Fosse
Sun-Mi Hwang, Hönan som drömde om att flyga
Karl Ove Knausgård
Rosa Liksom
Lotta Lundberg
Martina Montelius, Oscar Levertins vänner
Elin Olofsson, Då tänker jag på Sigrid
Katja Petrowskaja
Anne-Cathrine Riebnitzsky
Marilynne Robinson
Nelly Sachs
Taiye Selasi
Ali Smith
Uwe Timm
Binyavanga Wainaina
Sarah Waters
Jerker Virdborg

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...