måndag 26 september 2016

Läs en novell II: Smutsiga fötter


novellfesten i Lund för ett tag sen lyssnade jag bland annat till Cecilia Davidsson. Inspirerad av hennes framträdande har jag nu lånat den novellsamling hon läste ur: Höga berg, djupa dalar (2015).

I novellen "Smutsiga fötter" har något hemskt hänt i den lilla familjen. Mamman och pojken befinner sig på sjukhuset där pappan ligger med EKG-plattor och sladdar på bröstet. De har haft sitt fredagsmys på avdelningen, visserligen med teve och smågodis precis som om de vore hemma. Men inget är längre som vanligt. På vägen ner i hissen är det första gången pojken ser sin mamma gråta.

Förhållandet mellan mamma och son är fint skildrat. Frågan är vad som egentligen är det viktiga i livet när döden tar ett steg närmare.

Jag passar in novellen på utmaningens nr. 7: "Läs en novell om en förälder och ett barn."



Titel: "Smutsiga fötter" ur novellsamlingen Höga berg, djupa dalar
Författare: Cecilia Davidsson
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bonniers
Antal sidor:7

2 kommentarer :

  1. Svar
    1. Jag valde den först pga kroppsdelen, men sen tyckte jag att det andra temat passade så himla bra så det fick bli det istället. Får leta upp andra kroppsdelar!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...