måndag 2 januari 2017

En världsomsegling på 366 dagar - slutrapport

Johanna på Johannas deckarhörna vill att vi sammanfattar vår läsning i hennes utmaning En världsomsegling på 366 dagar. Utmaningen gick ut på att under 2016 läsa sig världen runt med undantag för USA, England och Sverige, där många av oss ändå befinner oss i vår läsning.

Jag tycker det har funkat bra att ha den här utmaningen som en påminnelse om att bredda läsningen och att söka sig lite längre bort lite oftare. Tjugotvå böcker har det blivit - inte så många egentligen men så blir det när det finns så mycket svenskt och engelskt som jag vill hålla koll på. Sjutton olika länder har jag i alla fall besökt.

Jag är glad att jag var med i den här utmaningen.

Här är min lista:

Mo Yan, Förändring (Kina)
Zeina Abirached, Dö, resa, återvända. Svalornas lek (Libanon)
Robert Seethaler, Tobakshandlaren (Österrike)
Takashi Hiraide, Gästkatten (Japan)
Chimamanda Ngozi Adichie, Alla borde vara feminister (Nigeria)
Fred Vargas, Budbäraren (Frankrike)
Dulce Chacón, Den sovande rösten (Spanien)
Vibeke Olsson, Ulrike och kriget (Tyskland)
Jang Jin-Sung, Käre ledare: Min flykt från Nordkorea (Nordkorea)
Elena Ferrante, Min fantastiska väninna (Italien)
Anthony Doerr, Ljuset vi inte ser (Tyskland och Frankrike)
Steinar Bragi, Höglandet (Island)
Sjón, Máni Steinn. Pojken som inte fanns (Island)
Nina George, Den lilla bokhandeln i Paris (Frankrike)
Kim Thúy, Vi (Vietnam, Kanada)
Fred Vargas, Mannen som vände insidan ut (Frankrike)
Sun-Mi Hwang, Hönan som drömde om att flyga (Sydkorea)
Patrick Modiano, Horisonten (Frankrike)
Svetlana Aleksijevitj, Kriget har inget kvinnligt ansikte (Ryssland, Tyskland)
Samuel Brhane, Farväl Eritrea (Eritrea)
Elizabeth Hand, Available Dark (Finland och Island)
Helle Helle, Om du vill (Danmark)

Klicka här för att ta dig till Johannas och de andra deltagarnas sammanfattningar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...