torsdag 5 oktober 2017

2017 års Nobelpris i litteratur går till...


Kazuo Ishiguro,

författare till bland annat The Remains of the Day och Never Let Me Go.

Jag tycker Svenska Akademien har gjort ett bra val. De lyckades faktiskt överraska igen - i alla fall mig - och de valde en författare som både är stilistiskt skicklig och samtidigt någon som (tror jag) är ganska välläst.

Nu ser jag ännu mer fram emot att läsa hans senaste bok, The Buried Giant, som redan finns på min läslista.

Grattis!

12 kommentarer :

  1. Jag känner till författaren, men har inte läst. Fördelen med att jobba på bibliotek är ju den omedelbara tillgången på litteratur, så jag gick till hyllan och tittade på utbudet. Efter mycket funderande blev det varken The Remains of the Day eller Never Let Me Go, utan hans debutbok A Pale View of Hills, vars inledning fängslade mig. Ska se vad jag tycker.

    SvaraRadera
  2. riktigt spännande val, äger en och köar för en annan.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att det var lite kul att han vann, men jag blev inte så vidare överraskad. Men kul att jag för en gångs skull har läst en hel del titlar av pristagaren :)

    SvaraRadera
  4. överraskade gjorde de ju. till och med översättaren blev överraskad. men ändå lite tråkigt val när det finns så många kvinnor som kunde kommit i fråga. Ishiguro är ju i regel inte svårläst, om en bortser ifrån Begravd jätte som jag tyckte verkligen krävde en motprestation. och det är ju inte fel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har länge varit sugen på att läsa Begravd jätte, så det ser jag verkligen fram emot!

      Radera
  5. (läst en kvinnlig Nobelpristagarenovell: https://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/10/nadine-gordimer-nobelpris-1991-10.html

    SvaraRadera
  6. Har bara läst två böcker av Ishiguro, Never let me go och Begravd jätte, men de gav mersmak, böcker som dröjer kvar väldigt länge. Ska ta itu med Återstoden av dagen vid tillfälle, den finns nånstans i oläst-högarna här hemma.

    Hoppas priset går till Margaret Atwood nästa år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Begravd jätte och Never let me go är jag sugen på att läsa. Atwood borde verkligen få priset nån gång!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...