lördag 2 december 2017

Novellsudoku 2017: Skoputsaren av Ghassan Kanafani

Med läsningen av novellen "Skoputsaren" av palestinske Ghassan Kanafani kryssar jag i den sista rutan i utmaningen novellsudoku 2017. Då har jag läst totalt tolv noveller som passar in på beskrivningarna i listan - fyra av svenska författare, fyra av europeiska och fyra av utomeuropeiska författare.

Läs mer om hur novellsudokut går till här.

Skoputsaren utspelar sig på en FN-skola för palestinska flyktingbarn. Läraren är en man som själv var fattig och arbetade som skoputsare som barn, och nu har han en elev i sin klass som lever under extrem fattigdom. Pojken går i skolan, men har också en rad småjobb för att överhuvudtaget kunna köpa sig något att äta. Novellen är hämtad ur samlingen Noveller för världens barn 2009 och passar in på beskrivning nr 9 "Köpt på antikvariat."

Här är hela min lista (med en extra novell från Sverige, eftersom jag inte hade valt fyrkant från början):

Noveller skrivna av en svensk författare (översta delen i sudokut):

1. Färg i titeln Kattfot och blå viol av Gunilla Linn Persson
2. Av en kvinnlig författare, Moster Evelina och Anton av Sara Lidman
3. Mer än hundra år gammal, Bortbytingen av Selma Lagerlöf
4. Något ätbart i titeln
5. Utgiven 2017
6. En titel utan ett "s", Monte Carlo av Stina Stoor
7. Skriven i första person (alltså i jag-form)
8. Minst fyra ord i titeln, Konsten att rädda ett bibliotek av Oline Stig
9. Tonårig huvudperson

Noveller skrivna av en europeisk författare (mellersta delen i sudokut):

1. Ingår i en debutnovellsamling
2. Lånad  på bibliotek
3. Handlar om att resa
4. Endast ett ord i titeln, Magikern av Grazia Deledda
5. Utspelar sig i historisk tid
6. Personnamn i titeln, Debbie och Julie av Doris Lessing
7. Handlar om något du brinner för
8. Med en namnlös berättare, Betraktaren av Ali Smith
9. Av en manlig författare, Staden av Herman Hesse

Noveller skrivna av en utomeuropeisk författare (nedersta delen i sudokut):

1. Utspelar sig under sommaren
2. Handlar om vänskap
3. Djur i titeln, Cat in the Rain av Ernest Hemingway
4. Handlar om fest/firande
5. Verb i titeln, När mr Pirzada kom på middag av Jhumpa Lahiri
6. I stadsmiljö
7. Siffra i titeln, En berättelse om två länder av Wole Soyinka
8. Av en författare du aldrig tidigare läst
9. Köpt på antikvariat, Skoputsaren av Ghassan Kanafani

I sudokut är det alltså bara utifrån de gröna siffrorna (som jag själv fyllt i) som jag har läst, och här kan du se vilka fyrkanter jag bockat av (gulmarkerat):


7
9
5
8
2
6
1
4
3
1
8
2
5
4
3
6
7
9
6
4
3
1
7
9
5
8
2
2
3
8
9
1
7
4
6
5
4
5
1
6
8
2
9
3
7
9
6
7
3
5
4
2
1
8
3
7
4
2
6
5
8
9
1
8
2
9
4
3
1
7
5
6
5
1
6
7
9
8
3
2
4

Hur har det gått för er?

5 kommentarer :

  1. men grattis! jag har en novell kvar, men jag vet vilken den är. ska bara läsa den också. kul att ha en novellutmaning. hoppas att du fortsätter ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittar gärna på nåt novelligt även under 2018 - gillar själv att inte bara läsa romaner hela tiden. Kanske blir det Läs en novell III, så att det inte blir onödigt krångligt.

      Radera
  2. visst är det kul med noveller som omväxling

    SvaraRadera
  3. Jag har läst en hel del, men bloggat hälften... Har haft roligt med temat för det. Och det är ju ett par veckor kvar :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...