söndag 21 januari 2018

Läs en novell III: Under en lycklig stjärna av Oline Stig

Min andra novell till Läs en novell III passar in på beskrivning nr. 28, "Läs en novell som utspelar sig på en arbetsplats". I Oline Stigs novellsamling Hägring hittar jag "Under en lycklig stjärna", som kretsar kring arbetet på en tidskriftsredaktion.

Huvudpersonen Set, en erfaren essäredaktör på kulturtidskriften, betraktar de andra medarbetarna med överlägsen nonchalans. Han kommer och går lite som han vill och den enda han egentligen är mån om att imponera på är chefredaktören, Gabriella, som i sina svarta kläder och kritiska hållning fått öknamnet "Ni vet vem" efter Voldemort i Harry Potter.

Set är en osympatisk typ - han har en hållhake på Gabriella som han ibland funderar på att använda sig av. De har nämligen träffats förut, i Paris i ungdomen, och han vet saker om henne som ingen annan på redaktionen vet.

Jag gillar novellens oväntade vändningar och hur skarpt Stig tecknar personporträtten.

Jag har läst flera av novellerna i den här samlingen nu, och kan verkligen rekommendera dem alla. Oline Stig är helt enkelt en riktigt bra novellförfattare.


Titel: "Under en lycklig stjärna"
Ur: Hägring
Författare: Oline Stig
Utgivningsår: 2017
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 26



4 kommentarer :

  1. jag reserverar på biblioteket. har inte riktigt trott på den här författaren.
    har just läst min första novell i den nya utmaningen: https://mrscalloway.blogspot.se/2018/01/las-en-novell-iii.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förtjust! Kul att du är igång med novellerna!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...